Fastfood

7 februari 2012

Fastfood

SabaSarfraz
De SP-fractie wil Fastfood weg hebben uit de buurt van middelbare scholen. De wethouder Peeters gaat voor het einde van het schooljaar 2010-2011 laten onderzoeken of het door de SP voorgestelde afstandscriterium ingezet kan worden.

Wij weten allemaal dat overgewicht onder de Nederlandse bevolking een groeiende zorg is. Natuurlijk is een gezond eetpatroon primair verantwoordelijkheid van elk individu. Maar als de gewichtstoename de gemeenschap 3,2 miljard euro per jaar (Nota Overgewicht 2009) gaat kosten dan wordt het absoluut een maatschappelijk verantwoordelijkheid.

Minister Schippers heeft het ‘Convenant Gezond Gewicht’ afgesloten. Dit Convenant heeft deelconventen o.a. : ’School’ en ‘Jongeren op Gezond Gewicht’. Dit convenant heeft een looptijd van 2010-2015. Het doel van het Convenant Gezond Gewicht is om met 27 partijen uit landelijke, lokale overheden, maatschappelijke organisatie, het bedrijfsleven, onderwijs- sector etc. een strijd aan te gaan tegen het overgewicht.

Ook de gemeente Almere onderschrijft dit beleid: In de begroting van 2012 is zelfs opgenomen dat de gemeente in samenwerking met NISB ( Nederlandse Instituut voor Sport en bewegen), Agentschap.nl, Agis en lokale partners wil kijken naar alternatieve financiering voor de aanpak van overgewicht. Deze aandacht en voornemens van het college onderschrijft en ondersteunt de SP-fractie van harte.

Helaas moet de fractie SP constateren dat de feitelijke implementatie van het beleid verbeterd kan worden. Enerzijds allemaal aandacht en betere voeding op de scholen zelf, anderzijds tegelijk wel toestaan dat op loopafstand van de scholen mobiele frietkramen geplaatst worden en dat vlakbij scholen cafetaria’s en snackbars staan. Dit maakt de stap naar een ongezonde hap voor onze kinderen wel erg klein.

De SP-fractie heeft de volgende punten voorgedragen om de strijd tegen de overgewicht aan te gaan :

-Een afstandscriterium in te voeren voor de vergunningen voor mobiele frietkramen en vaste cafetaria’s.

-Dit afstandscriterium op te nemen in de bestemmingsplan van nieuwe gebieden.

-Voor al bestaande snackbars en cafetaria’s: als de ondernemer vertrekt, mag er geen nieuwe cafetarium of andere fastfood gelegenheid komen.

Dat de snackbars, cafetaria’s en mobiele frietkramen te dichtbij de scholen staan, komt omdat op dit moment in ‘Algemene plaatselijke verordening’ niks over het afstandscriterium voor scholen staat. Wethouder René Peeters gaat nu onderzoeken of dit mogelijk is.

Tijdens de discussie in de raad kwamen met name VVD en PVV met grote woorden: “Tornen aan de vrijheid van de jeugdigen”, “Russisch regime”. Deze partijen vinden dat de jeugd hierover zelf wel kan en moet beslissen.

Overgewicht is in onze maatschappij voor onze jeugd nu net zo’n groot probleem als kosten van teveel drinken, softdrugs en sigaretten. En op de scholen zelf hebben diezelfde VVD, PVV en CDA er voor gekozen de verstrekking van fastfood sterk terug te dringen. Zijn ze dan echt zo kortzichtig dat ze vinden dat 5 meter buiten het schoolplein hun eigen beleid gewoon weer teniet moet worden gedaan? Dat is nog eens hypocriet! Dan zouden ze er ook voor moeten kiezen gewoon weer meer fastfood in de schoolkantine te verstrekken. Maar dat doen ze niet….

De SP kiest er voor te voorkomen dat onze schoolgaande jeugd verkeerde eetpatronen op school aanleert. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat iemand die echt te dik is vaak een laag zelfbeeld heeft, vaker wordt gepest op school en o.a. daardoor minder presteert op school. Het overgewicht onder jongeren zullen wij de komende periode daarom vaker op de politieke agenda terug laten komen.