Duobakken

7 februari 2012

Duobakken

Bijna tweederde van de Almeerders heeft last van stankoverlast, maden en in de zomermaanden te weinig ruimte in de duobak, geeft het raadspanel-onderzoek aan. Dit moeten wij als Raad en College serieus nemen, vindt de SP fractie Almere.

Het gescheiden ophalen van de afval is goed zowel voor het milieu als voor ons portemonnee, dit juichen wij toe. Maar uit de praktijk blijkt dat de frequentie waarmee nu de afval wordt opgehaald veel overlast geeft. Dit is tijdens de burgeractiviteit op 29 september 2011 door mevrouw Van Modem aan de raad verteld. Tijdens deze bespreking is namens bijna alle fracties besloten een raadspanel en een poll via de blog van mevrouw Van Modem te starten om een objectief beeld over de klachten te krijgen.

Het raadspanel laat zien:
-ruim 60% scheidt het afval al. Er valt nog veel winst te behalen bij de resterende 40% , die het afval nog niet optimaal scheidt. Dit zou door een voorlichtingscampagne vanuit de gemeente kunnen worden gestimuleerd.

-De meerderheid is niet blij met de nieuwe frequentie nl. 1x per 2 week (56%). De meest voorkomende klachten zijn stankoverlast, maden, vliegen en heeft te weinig ruimte voor de rest afval.

-72% weet al dat ze het ook in plastic zakken kunnen stoppen, en dat verandert de mening over stankoverlast niet.

-45% wil dat de duobakken 1x per week worden geleegd (met of zonder verhoging van afvalstoffenheffing), 43% kiest als trouwe Hollanders voor de Euro-tjes.

Via de e poll van mevrouw Van Modem geeft 83% aan te kiezen voor het wekelijks ophalen van de duobakken.

Door het scheiden van ons afval maakt de gemeente winst. Hierdoor daalt de afvalstoffenheffing in 2012 met 23,62 euro per huishouden. Het college heeft afgelopen donderdag laten weten dat het in de vier zomermaanden wekelijks ophalen van de duobakken € 9,50 mindering zou betekenen van € 23,62 dat elk huishouden terug zou ontvangen. Dit lijkt ons een goede tussenweg voor de Almeerders en voor het behoud van ons milieubeleid. Wij zijn van mening dat wetgeving tot dienst moet staan van de burgers en niet andersom.

Al heeft het raadspanel, ingezet met steun van bijna alle fracties, klip en klaar aangetoond dat de stankoverlast vooral in de zomermaanden door de Almeerders als zeer hinderlijk wordt ervaren en men van de politiek eist dat er iets aan gedaan wordt, toch kiest de meerderheid van de politieke partijen om er niets aan te doen. De SP en de Leefbaar Almere vinden dit niet acceptabel en beraden zich op een motie. Laat maar duidelijk worden welke raadsleden niet wensen te luisteren naar hun eigen burgers!