De raadsvergoeding en de lessen van de PVV

14 februari 2012

De raadsvergoeding en de lessen van de PVV

Gisterenavond was het weer zover. Een voorstel van onze hand werd behandeld in de politieke markt van Almere. Wij willen dat 20% van de raadsvergoeding presentiegeld wordt. Ben je niet aanwezig in de gemeenteraad waar je als volksvertegenwoordiger in gekozen bent dan word je gekort op je vergoeding. Solidariteit volgens ons. Een uitkeringsgerechtigde krijgt ook allerlei verplichtingen om aan te voldoen en word bij elke minimale misstap al fiks gekort op de uitkering. Een aardige vergelijking overigens omdat het geld ten prinicpale uit dezelfde portemonnee komt, namelijk die van de belastingbetalers. Oh, schreef ik uitkeringsgerechtigde? Dat moet natuurlijk zijn: klaploper. Les één van de pvv, die deze term structureel volhoud als het gaat om uitkeringsgerechtigden. Bent u er één? Dan weet u nu waar u staat.

Eigenlijk is er niets aan de hand met ons voorstel. Want ben je als raadslid gewoon aanwezig op de vergaderingen dan krijg je ook gewoon je raadsvergoeding. Ben je er structureel niet loop je de kans maximaal 20% van de raadsvergoeding mis te lopen. Een vergoeding die sowieso al als compensatie dient en niet als inkomen.

Een simpel voorstel en moeilijker kunnen we het niet maken! Nou ja, kan wel natuurlijk. Vooral als je het eigenlijk niet wilt.

Eerder al wilden wij de totale raadsvergoeding met 20% korten en dit leek bij de raad op sympathie te kunnen rekenen. Dit omdat de pvv met ons mee zou gaan. Om een lang verhaal kort te maken. Zij haakten af, omdat ze een spookoplossing vonden in het betaalbaar stellen van de borrel op de politieke markt. Iets wat zij beter en kansrijker achtten dan ons voorstel. Achteraf is dit zeer te betwijfelen omdat we met z'n allen nog steeds op oude voet staan te toosten na de vergaderingen en ik nog geen enkel initiatief van de pvv heb gezien om hun kansrijke voorstel te verzilveren. Dat is dan meteen les twee van de pvv. Iets roepen voor de buhne en het achteraf gewoon lekker niet doen. Maar deze les kenden we al door de landelijke fractie van de pvv die inmiddels meer dan 200 verkiezingsbeloften heeft gebroken. De link naar de gebroken belofte van Geert Wilders. http://bit.ly/nuJrUO

Enfin. Tijdens de bespreking gisteren bleek dat de raad weinig voor ons voorstel voelde. Dat kan. Zo werkt het in de politiek. Als je er maar wel duidelijk in bent. De pvv is dat niet. Enerzijds geeft de partij aan dat ze het voorstel goed vinden. Anderzijds moeten er allerlei onmogelijke randvoorwaarden en voorbeelden bij gehaald worden die het weer onmogelijk maken dit uit te voeren. Les drie van de pvv. Schreeuw van alles voor de buhne, maar hou jezelf buiten schot.

Les vier en vijf zijn vrij makkelijk met elkaar te verbinden. Schreeuw het uit als je als partij in vergelijking wordt getrokken met discriminatie en het aanzetten tot haat, maar maak de andere groepen mensen of partijen vrolijk uit voor alles waar je maar zin in hebt (dat is vier). Ahja.. en terwijl je dat aan het doen bent, noem jezelf een coach ga in verschillende bestuurslagen geld vangen en kom gewoon zelden opdagen, geen haan die ernaar kraait (dat is vijf).