Speciaal Onderwijs in Almere (vervolg)

7 mei 2011

Speciaal Onderwijs in Almere (vervolg)

SabaSarfraz
Op 28 april 2011 is dit onderwerp, geagendeerd door de SP en de VVD fracties, weer besproken. Deze keer waren ook de schoolbesturen uit het Speciaal Onderwijs uitgenodigd.

De wethouder heeft een verzoek gedaan aan de schoolbesturen om jaarlijks een publieke verantwoording af te leggen met betrekking tot het Passend Onderwijs. Dit verzoek is (zoals verwacht) door de schoolbesturen gehonoreerd. Er zal jaarlijks de onderwijsmonitor naar de raad gestuurd worden en deze zal ook op de gemeentelijke website gepubliceerd worden. Het lijkt erop dat wij het voorlopig hiermee moeten doen. Een onderzoek naar de opbrengsten en resultaten van de Stichting Gewoon Anders om te voorkomen dat wij in de toekomst niet dezelfde fouten maken is kennelijk niet belangrijk genoeg voor het college en de schoolbesturen. De SP vindt het belangrijk dat de inhoud van de onderwijsmonitor volledig, concreet en controleerbaar moet zijn, anders is het niets meer dan het afvinken van een toezegging.

Tijdens deze bijeenkomst wordt door de schoolbesturen gesproken over de transparantie en toegankelijkheid vanuit de schoolbesturen naar de raad toe. Zij willen niet tegenover de raad maar naast de raad staan om goed onderwijs voor Almeerse kinderen te verzorgen.

Zoals u ongetwijfeld nog weet is op 10 februari jl. er een ronde tafelgesprek over het Speciaal Onderwijs met dezelfde schoolbesturen geweest. De raad was onder de indruk van het feit dat de schoolbesturen haar zo oprecht, eerlijk en voldoende over dit onderwerp geüpdate hadden en tegelijk beseften wij dat er nog veel zou moeten gebeuren. Maar was dit ook echt zo? Laat de feiten voor zich spreken…..

Een paar weken later meldde een wanhopige groep ouders/verzorgers zich bij de SP- en de VVD-fracties om hun zorgen en de gang van zaken rondom een zevental toekomstige leerlingen van de Bongerd VO, die al sinds begin schooljaar 2010-2011 speelden, aan te kaarten. Na de bekendwording van deze problemen heeft de Stichting Speciaal Almere pas toegegeven wat er allemaal fout ging en is vervolgens de bouw van de Bongerd VO gestopt. Tijdens het Ronde Tafelgesprek van 10 februari 2011 is hier geen woord over gerept. De wethouder die ervan stellig overtuigd is dat zijn leerplicht-afdeling haar werk naar behoren uitvoert was kennelijk onder andere van deze verzuim/ problemen (vaak werden de leerlingen naar huis gestuurd) niet op de hoogte.

Tijdens de bespreking van 28 april 2011 werd wederom niks gezegd over hoe het kon gebeuren dat men met het bouwen van een schoolgebouw de Bongerd VO kon beginnen zonder de zekerheid te hebben dat er voldoende Rec-4 leerlingen zouden zijn voor deze school. Nog verbazingwekkender is het gemak waarmee men met de zeven leerlingen, die vanaf schooljaar 2011-2012, op de Bongerd VO geplaatst zouden worden, is omgegaan.
Is dit nou het bewijs dat de schoolbesturen het Speciaal Onderwijs in Almere volledig onder controle hebben en in staat zijn onze leerlingen onderwijs op passend niveau te bieden? Is dit laten zien dat je geleerd hebt van fouten uit het verleden?

Open en transparant zijn is iets anders dan het beweren ervan. De mooie woorden van de schoolbesturen en de wethouder zullen in de komende jaren met feiten onderbouwd en door de daden bekrachtigd moeten worden. Alleen dan kunnen wij als schoolbesturen, raad en gemeentebestuur naast en met elkaar aan de toekomst van elke Almeerse leerling werken.