Snijden in eigen vlees. Of toch maar liever niet!

29 mei 2011

Snijden in eigen vlees. Of toch maar liever niet!

Marcel_Hamminga
Tijdens de bespreking van de voorjaarsnota kwam onvermijdelijk de discussie over de bezuinigingen op de raad aan de orde. Er dient driehonderd duizend euro te worden bezuinigd op de kosten van de raad. En daarmee ook de griffie. De VVD en D66 kondigde aan om met een agendavoorstel te komen. Bij dit voorstel zullen alternatieven nogmaals de revue gepasseerd worden.

De fractie van de SP hecht veel waarde aan een onafhankelijke professionele griffie. Tijdens eerdere besprekingen kwam dit onderwerp ook al aan de orde. De ene fractie wil een soberdere griffie. De andere fractie wil minder dure studiedagen en minder faciliteiten. Al ruim een jaar geeft de fractie van de SP aan dat er best bezuinigd kan worden op de raadsvergoedingen. Immers, het merendeel van de raadskosten bestaat uit de vergoedingen van raadsleden en fractieassistenten.
Vorig jaar hadden wij al berekend dat twintig procent minder raadsvergoedingen van raadsleden en fractieassistenten, een besparing van driehonderveertigduizend euro oplevert.
Met hoongelach en reacties dat een krantenbezorger meer verdiende is ons voorstel toen afgestemd.
Wij zijn als fractie heel erg benieuwd waar de overige fracties nu mee zullen komen. Mocht blijken dat er toch in de ondersteuning van de raad gesnoeid gaat worden, dan zullen wij onze motie over beperking van de raadsvergoedingen weer van stal halen.
Eens zien of men nu in eigen vlees durft te snijden.

Marcel Hamminga
Fractie SP Almere