Caravanstalling in Buitenvaart

23 mei 2011

Caravanstalling in Buitenvaart

stalling_buitenvaart
Door het college van Burgemeester en Wethouders is 2 jaar geleden een stuurgroep ingesteld om te onderzoeken welke andere vormen van bedrijvigheid op het glastuingebied bedreven konden worden. Er is toen besloten om een vrijstelling te verlenen op het bestemmingsplan voor het stallen van caravans.
Hierop heeft de fractie van de SP een motie ingediend om het afwegingkader te verruimen.

2 jaar geleden was de fractie van de SP in Almere een voorstander om alternatieven te onderzoeken. Destijds kregen wij de signalen dat er best wel eens behoefte kon zijn aan het stallen van caravans. Er was toen 1 stalling actief. Deze stalling kon alleen een buitenstalling bieden en niet overdekt.
Daarop heeft de gemeente gedoogd dat er alvast werd begonnen met het stallen van caravans. Mede omdat er bedrijven waren die op het punt stonden om om te vallen.

Eind april werd de fractie middels een raadsbrief op de hoogte gesteld dat het projectbesluit gestart was om het bestemmingsplan te wijzigen. Daarbij werd het uitgangspunt, wie het eerst komt, wie het eerst maalt gehanteerd.
Dit zogenoemde afwegingskader, waarbij ook de omvang werd beschreven van 8 hectare is op 29 juni 2010 door het college vastgesteld.
Echter de aanvragen moesten al ruim voor die tijd binnen zijn. En dat verhoudt zich niet met elkaar volgens ons.
Dat was reden om op 28 april jl dit projectbesluit op de agenda van de politieke markt te krijgen. Tijdens deze bijeenkomst waren drie insprekers, die elkaar ook nog eens tegenspraken.
Het werd er niet helderder op. De wethouder deed mij nog wel een toezegging om het hele proces nog eens tegen het licht te houden. Maar daar hield het wel mee op.
Daarop heb ik aangegeven om met een motie te komen. Een bezoek aan de gegunde tuinders, en een afgevallen tuinder moest leiden tot een motie om het beleid aan te passen. De moeilijkheid hierbij is dat het projectbesluit, geheel door de gemeenteraad is gedelegeerd. Kortom, het is ook niet netjes om dan het hele besluit weer overnieuw te doen.
Hierop heb ik een motie ingediend die donderdag 26 mei besproken wordt, waarbij het college wordt opgeroepen om de 8 hectare netto te verdelen. Dat wil zoveel zeggen dat er geen rekening gehouden wordt met brandwerende maatregelen. Door deze maatregelen kunnen minder caravans per hectare gestald worden.
Het stallen van campers en speedboten blijft een moeilijk verhaal. Door de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, is het risico bij calamiteiten groter.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de wethouder op mijn motie.

wordt vervolgd.