Bestuursakkoord 2011-2015: Onacceptabel voor de SP!

28 mei 2011

Bestuursakkoord 2011-2015: Onacceptabel voor de SP!

Bestuurakkoord? Wat is dat nu weer?
Het bestuursakkoord is een afspraak tussen de landelijke overheid en de gemeenten, waarin onder andere, wordt afgesproken dat gemeenten verantwoordelijk worden voor Sociale Zaken, Zorg, WMO en jeugdzorg en waarin ook wordt afgesproken hoeveel geld die gemeenten hiervoor krijgen.

De SP vindt het overdragen van de taken geen probleem, maar dan moet er wel boter bij de vis.
De bijbehorende financiële middelen voor re-integratie worden gehalveerd en de toegang tot de Sociale Werkvoorziening en Wajong wordt drastisch beperkt.
2/3 van de Sociale werkplaatsen moet verdwijnen; die mensen worden gewoon aan hun lot overgelaten.
Het bestuursakkoord is dus gewoon een verkapte bezuiniging van het Kabinet Rutte Verhagen en “GedoogGeert”.
De SP zegt NEE tegen dit Bestuursakkoord, tenzij het meer financieel middelen en meer beleidsvrijheid wordt gegeven dan nu in dit concept akkoord voorligt.

Bovendien wordt in het bestuursakkoord ook geen argumenten gegeven, waarom de uitvoering van de regelingen binnen de gemeenten zoveel goedkoper zou zijn dan bij het Rijk. De Regering spant de gemeenten voor hun bezuinigings- karretje. De gemeenten moeten die bezuinigingen er door duwen, kunnen het zo nooit goed doen en krijgen straks kritiek van de burgers, pers en de landelijk politiek.

Vele gemeenten zijn tegen het concept-bestuursakkoord. Zo niet de partijen in Almere. Die zeggen “ ja, mits” (en ze zeggen er niet bij wat dat “mits” moet zijn). Alleen de SP en GroenLinks waren tegen en zeggen “Nee, tenzij”. De SP heeft dit in een motie ook helder weergegeven wat dit betekent: meer financiële middelen om een sociaal en kwalitatief goede uitvoering mogelijk te maken en meer beleidsvrijheid. Helaas was er dus geen meerderheid voor deze motie.

De Vereniging Van Nederlandse Gemeenten (VNG) zal onder leiding van Annemarie Jorritsma (voorzitter van de VNG) op 8 juni a.s. haar leden laten beslissen of dit akkoord wel/niet aangenomen wordt.
Waarschijnlijk zal er nu door de gemeente Almere een halfslachtige poging worden gedaan een klein beetje extra binnen te slepen, en daarmee het krachtige nee van veel andere gemeentes ondergraven. Jammer! een gemiste kans om echt iets voor de zwakkeren in onze maatschappij te betekenen!

Wat betekent dit bestuursakkoord in de praktijk?

Voor Sociale zaken:
De Wet Werken naar Vermogen wordt ingevoerd per 1-1-2013
(Het is een samenvoeging van de bijstand, de Wajong (Wet Arbeidsongeschikte Jongeren) en de WSW (Wet Sociale Werkplaatsen).
2 miljard wordt bezuinigd op bijstand en Wajong-regeling voor jonggehandicapten, op sociale werkplekken en op begeleidingwerkplaatsen. Vanaf januari 2012 is de Wajong alleen toegankelijk voor volledig arbeidsongeschikten. De uitkering zal vanaf 2014 verlaagd worden tot 70% WML (wettelijk minimum loon). De inkrimping begint al vanaf 2014.
In 2012 wordt € 400 miljoen al gekort op integratiegelden.

Concreet voorbeeld : In 2012 zullen er in Almere naar schatting 432 SW-medewerkers in dienst bij Tomingroep zijn. Slechts 144 hiervan (1/3) zullen een plaat in een sociale werkplaats en krijgen en nog minder dan het wettelijk minimum loon verdienen . 2/3 heeft dus geen ‘beschermde’ werkplek meer en wordt gewoon aan hun lot overgelaten.

Bijstand:
De “dubbele heffingskorting” wordt afgeschaft. Zo wordt de bijstand (in 20 jaar) met € 2000 per jaar verlaagd. Dat is het zelfde als meer dan 2 maanden geen bijstandsuitkering per jaar! De bijstandsuitkering is straks niet meer het recht van een individu, maar wordt afhankelijk van het gezinsinkomen.

Concreet voorbeeld:
Als een kind thuis woont en de ouders van het kind bijstand krijgen, zullen de inkomsten van het kind gekort worden op de uitkering van de ouders.