h

MOTIE: Laaggeletterdheid in Almere (vervolg)

6 april 2011

MOTIE: Laaggeletterdheid in Almere (vervolg)

sabasarfraz
Almere kan haar ogen niet sluiten voor het feit dat 10% van haar bewoners laaggeletterd is: 2/3 autochtoon is en 1/3 allochtoon. De SP-fractie vraagt zich af of we als gemeente voldoende doen aan het verminderen van laaggeletterdheid. Natuurlijk hebben wij daarbij begrip voor het feit dat er de komende jaren minder middelen beschikbaar zijn. Maar ambitieloos, zonder doelstellingen, of zonder in staat te zijn concrete, meetbare, resultaten te kunnen en willen behalen, is een pad dat wij niet willen betreden.

De tot nu toe met het college gevoerde discussies hebben onvoldoende inzicht gegeven in de behaalde resultaten in het verleden en hebben geen inzicht gegeven in gestelde doelen voor de toekomst om de laaggeletterdheid in onze stad te verminderen. Bovendien heeft het college in een eerdere discussie laten weten dat zij geen eenduidige ambitie heeft om de laaggeletterdheid in de stad te verminderen behalve het zielloos uitgeven van de beschikbare rijksmiddelen. Dat baart ons zorgen, zonder een stip op de horizon kun je niet ergens naar toe werken. Daarom wil de SP-fractie dat het college uiterlijk tot 1 september 2011 met een voorstel naar de raad komt met daarin helderheid over de doelstellingen voor het verminderen van laaggeletterdheid, lijst met te behalen meetbare, concrete resultaten per jaar en zekerheid dat laaggeletterdheid in Almere zal afnemen. Onze ambitie zou zijn: minimaal hetzelfde aantal cursisten als in 2008 (353), tegen het budget van 2012.
Het college heeft aangegeven dat zij alleen al voor het opstellen van het aanvalsplan voor de laaggeletterdheid, zoals de SP het voorstelt, € 100,000 nodig heeft. Dit soort argumenten geven ons sterk het gevoel dat dit onderdeel van het onderwijs geen topprioriteit bij het college heeft. De SP-fractie gaat kijken welke andere stappen genomen moeten worden om voldoende aandacht en inzet voor laaggeletterdheid in Almere gewaarborgd te krijgen.
Wordt vervolgd…..

U bent hier