Zelfs dit kan in Almere

20 maart 2011

Zelfs dit kan in Almere

SabaSarfraz
Gisteren, donderdag 17 maart 2011 ging het onderwerp“Toekomst van Speciaal Onderwijs in Almere”, geagendeerd door SP en VVD tezamen, wegens afwezigheid van de wethouder niet door.

Wel hebben wij als gemeenteraad naar een ouder, mevrouw de Haas, als inspreker mogen luisteren over de toekomstige leerlingen (7-leerlingen) van De Bongerd VO, een school voor kinderen met een psychiatrische stoornis. De Bongerd VO gaat zeer waarschijnlijk stoppen. Mevrouw de Haas heeft in haar betoog ons inzicht gegeven in hoe vanaf begin dit schooljaar deze leerlingen door De Bongerd VO opgevangen, onderwezen en behandeld zijn. Even wat achtergrondinformatie om het een beetje inzichtelijk voor u te maken:

De stichting Almere Speciaal is in september 2010 opgericht. De schoolbesturen van verschillende scholen voor speciaal onderwijs in Almere besloten de handen ineen te slaan en hun krachten te bundelen. In de stichting hebben de schoolbesturen van Mozarthof, De Kleine Prins, Almeerse Scholengroep en Eduvier zitting. Deze ‘ Stichting Almere Speciaal’ is verantwoordelijk voor goed onderwijs op de volgende scholen: Aventurijn Olivijn, De Bongerd, Aquarius en Nautilus.

Het doel van deze stichting is om alle Almeerse speciaal onderwijsleerlingen in Almere een kwalitatief goede voorziening van passend onderwijs in eigen stad te geven. Een doelstelling die wij als SP van harte ondersteunen. Om deze doelstelling te verwezenlijken is de school in 2010 met het bouwen van een schoolgebouw gestart. In het schooljaar 2011-2012 zou De Bongerd VO in een gloednieuw gebouw starten met plusminus 40 leerlingen. De intentie was dat op De Bongerd VO leerlingen in de ochtend les zouden krijgen en in de middag een behandeling bij Fornhese zouden volgen. Na een of twee jaar zouden de leerlingen terugkeren naar het reguliere onderwijs. Aangezien de school nog in de opbouw was, zou een kleine klas van zeven leerlingen, tijdelijk door een leerkracht op een noodlocatie onderwezen worden.

Tot zo ver klinkt het allemaal begrijpelijk en logisch. Wat hierna komt is echter niet te bevatten. Mevrouw de Haas , die namens alle ouders/verzorgers van het klasje sprak, vertelde dat leerlingen door een leerkracht die incompetent was werden opgevangen, de behandeling door Fornhese ging niet door, de leerlingen werden regelmatig naar huis gestuurd zonder een geldige reden, de ouders belden de leerplichtambtenaar om door te geven dat hun kinderen regelmatig naar huis werden gestuurd. De leerplichtambtenaar nam hierover geen concrete stappen en noemde het ‘opstartproblemen’ van De Bongerd, de behandeling bij Fornhese ging niet door etc., etc., etc. . Inmiddels zitten deze leerlingen van tussen 13 en 15 jaar nu samen in een Transferklas bij het OPDC met leerlingen van 17-18 jaar met gedragsproblemen. Zij krijgen slechts twaalf uur per week les in plaats van 25 uren waar zij wettelijk recht op hebben. En zij krijgen geen behandeling. De verwachting is dat het de rest van het schooljaar zo zal blijven. EN voor het schooljaar 2011-2012 weten leerlingen en ouders/verzorgers niet wat deze kinderen te wachten staat.

Als dit juist is, waar ik gezien de feiten tot nu toe van uit ga, vindt de SP fractie zo’n behandeling van juist zo’n kwetsbare groep kinderen niet acceptabel. Het is niet alleen cognitief maar ook sociaal-emotioneel een verloren en vooral belastend jaar voor hen geweest. Als SP Almere vinden wij het niet meer dan terecht dat niet alleen de stichting Almere Speciaal maar ook het college hun verantwoordelijkheid nemen en zeer snel overgaan naar oplossingen te zoeken om de schade voor deze leerlingen (en hun ouders/verzorgers) te beperken.
Namens de SP fractie zal ik de volgende keer de wethouder daarom vragen wat hij op zeer korte termijn concreet gaat doen.
Wordt vervolgd!