Koudwatervrees bij de raad in Almere

28 maart 2011

Koudwatervrees bij de raad in Almere

haven
Het onvoorstelbare is gebeurd. Gisteravond is in de raad van Almere historie geschreven.
Een kredietaanvraag van 150.000 euro om de planvorming van een overslagfaciliteit vorm te geven is door de gemeenteraad afgewezen. Daarmee is de komst van een overslaghaven aan Blocq van Kuffler definitief voorbij!

De fractie van de SP betreurt dat deze vorm van goederenvervoer definitief geen gestalte krijgt in Almere.
Sinds 2007 is de fractie van de SP warm voorstander van het vervoer van goederen over het water. Het levert minder vrachtverkeer op de snelwegen op, per ton vracht wordt er minder CO2 en fijnstof uitgestoten en het levert nog arbeidsplaatsen op ook. Kortom, het past geheel binnen de Almere principles.
Nu is er een particulier initiatief om deze ontwikkeling aan de Blocq gestalte te geven. Een wethouder Economische zaken, die vol verve deze plannen verdedigde. Ook onze fractie had bedenkingen bij de locatie, maar door de toezegging en de mogelijkheid om later nog de voorwaarden vast te stellen, deed ons besluiten om vooral in te stemmen met dit initiatief.

De rol van de PvdA fractie in deze is heel dubieus te noemen. Een tijdelijke overslag aan Pampushaven wilde zij niet. Zie hiervoor de besluitvorming over onze motie in november 2008. De PvdA fractie is geheel gefocust op de locatie Stichtse Kant. De fractie van de SP vindt die locatie heel ongelukkig, al was het maar om het gat in de begroting van 70 miljoen euro. Dat is nooit rendabel te krijgen. Zeker niet nu er binnen 40 km ook een grote havenfaciliteit gepland staat in Lelystad.
Het bezwaar van omwonenden tegen Blocq van Kuffler heeft zijn gehoor gekregen bij een meerderheid van de raad.
Duurzaamheid? Het kon in Almere.

Marcel Hamminga fractie SP