Containeroverslaghaven in Almere

7 maart 2011

Containeroverslaghaven in Almere

Boot
Vanaf 2007 heeft de fractie van de SP in Almere de wenselijkheid van een overslaghaven in Almere regelmatig besproken.
Donderdag 3 maart 2011 stond een kredietaanvraag op de agenda. Deze kredietaanvraag is bedoeld om de planuitwerking te betalen, van de locatie Blocq van Kuffler. Een bedrag van 150 duizend euro.
De fractie van de SP ziet voordelen van een terminal op die locatie. Maar dat hangt heel erg van de voorwaarden af.

Wat zijn dan die voorwaarden. Tot afgelopen donderdag was het college van plan om een overslaghaven te realiseren op de Stichtse Kant in Almere. Zoals de wethouder mijn woorden herhaalde: “ Het is een draak van een locatie”. Mede doordat de gemeentegrens heel dicht langs de dijk loopt is een succesvolle bezwaarprocedure door de gemeente Huizen heel reëel.

Als er al op korte termijn een overslagfaciliteit aan Blocq van Kuffler gerealiseerd wordt, zal de locatie Stichtse Kant heel erg lastig gaan worden. Nu is de grondexploitatie daar met een buitendijkse haven al negatief en wel met enkele miljoenen. Dat is de grondexploitatie bij Blocq van Kuffler niet. Mede omdat hier een particulier initiatief ligt. Daarmee wordt die locatie een directe concurrent van de locatie Stichtse Kant. En staat de verdere ontwikkeling onder druk. Tijdens de bespreking ervan, mistte ik vooral de integraliteit van de visie op bedrijventerreinen. Het antwoordt daarop door de wethouder bleef ook nogal op de vlakte.
En vlak voor de afronding van het gesprek, waarbij ik voor toespeelde op een toezegging op de voorwaarde, was de tijd voorbij en werd door de voorzitter de vergadering gesloten. Over 2 weken gaan we nog heel even verder over dit onderwerp.

Marcel Hamminga
SP Almere.