Container overslaghaven Blocq van Kuffler het vervolg!

20 maart 2011

Container overslaghaven Blocq van Kuffler het vervolg!

Boei

Donderdagavond 17 maart is er wederom gesproken over het toekennen van een krediet om verdere ontwikkeling van de Blocq van Kuffler mogelijk te maken.
De fractie van de SP is met nadruk voorstander van het vervoer over water. Er zijn in het verleden voldoende onderzoeken geweest over de haalbaarheid van diverse lokaties. Echter deze locatie is nooit onderzocht in samenhang met de Stichtsekant. Om een goede afweging te kunnen maken over de randvoorwaarden van deze terminal heb ik van de wethouder een toezegging gevraagd.

Wethouder Scholten heeft op verzoek van dhr. Hamminga, G.M. (SP) de volgende toezegging gedaan:

“Het college zal inzichtelijk maken wat de effecten zijn van het eventueel niet doorgaan van de havenontwikkeling bij de Stichtse Kant op de binnenhavenontwikkeling bij de Bloq van Kuffeler en voor de economische ontwikkeling in Almere in het algemeen, zodat dit bij de nadere afweging kan worden betrokken.
Deadline beantwoording toezeggingen: Na afronding van de programmeringsfase.”

Daarmee is een basis gelegd voor de ontwikkeling van een overslagfaciliteit. De ruimte blijft over om naderhand de effecten goed in kaart te hebben en voorwaarden te stellen over de grootte van die terminal. Daarmee blijft de raad nog volledig aan het roer staan van de invulling voor dit gebied.

Marcel Hamminga
Fractie SP Almere