Speciaal Onderwijs in Almere

16 februari 2011

Speciaal Onderwijs in Almere

Saba Sarfraz
De SP heeft in de vorige raadsperiode vragen gesteld over de voorzieningen van cluster-4 leerlingen. Cluster-4 leerlingen zijn leerlingen zonder lichamelijke handicap die gedragsproblemen hebben of langdurig psychiatrisch ziek zijn. Tot 2009 waren er nog niet voldoende voorzieningen in Almere om deze leerlingen op te vangen. Deze leerlingen werden zo veel mogelijk in het reguliere onderwijs opgevangen of moesten buiten Almere geplaatst worden.

Om te weten te komen hoe de huidige stand van zaken van het Speciaal Onderwijs in Almere nu is, heeft de SP-fractie samen met de VVD-fractie op 10 februari 2011 een Ronde Tafelgesprek georganiseerd. Hierbij zijn verschillende betrokkenen zoals de heer Van der Vegt (Voorzitter van de Almeerse scholen groep), mevrouw Voskuilen ( Stichting Almeer Speciaal), mevrouw Aarden (directrice SBO de Watertuin) en mevrouw Vonk (een ouder) uitgenodigd om de raadsleden een update te geven over het Speciaal Onderwijs in Almere. Alle uitgenodigde sprekers hebben door hun presentaties en toelichting het onderwerp helder en inzichtelijk gemaakt voor de alle aanwezigen. Uit de verkregen informatie zijn o.a. de volgende punten naar voren gekomen:

- De verwachting is dat door de Rijksbezuinigingen 50% minder leerlingen recht zullen hebben op rugzakjes (Rugzakje is de benaming voor de regeling voor leerling-gebonden financiering zodat de leerlingen niet naar het Speciaal Onderwijs hoeven, als er op reguliere scholen aanvullende hulp kan worden geboden).

- Door deze verwachte bezuinigingen zullen veel meer leerlingen beroep moeten doen op het Speciaal Onderwijs. Er zijn momenteel in het Speciaal Onderwijs niet voldoende plaatsen beschikbaar om deze leerlingen op te vangen.

- Bovendien heeft het Speciaal Onderwijs nu al te kampen met een tekort aan gekwalificeerde personeel.

- Het blijkt dat er toch nog (te) veel thuiszitters Speciaal Onderwijs zijn in Almere. Tijdens het RT bleek onduidelijk hoeveel kinderen speciaal onderwijs thuis zitten. Wij zijn buitengewoon nieuwsgierig hoe het college deze problematiek aan gaat pakken om het doel van de wethouder ‘geen kind op de bank’ te verwezenlijken?

Er komt nog een vervolg op dit onderwerp. Dit Ronde Tafelgesprek heeft ervoor gezorgd dat alle fracties over dit onderwerp voldoende geïnformeerd zijn. De VVD- en de SP-fracties gaan in ieder geval over het Speciaal Onderwijs in Almere een agendavoorstel op de agenda zetten.