Van de mug geen olifant willen maken

9 januari 2011

Van de mug geen olifant willen maken

mosquito
Het anti-jongerenkastje (de mosquito): voor onze fractie al een geruime tijd een doorn in het oog. Het apparaatje wat een hoge toon uitstoot, zodat jongeren onder de 25 (die het nog kunnen horen) op de vlucht slaan.

Om een indruk te krijgen van de werking:

Waarom geen anti-jongerenkastje dan?
Omdat wij meer voor preventie dan voor repressie. De mosquito lokt bij de overlastgevende hangjongere juist vandalisme uit. Ook verplaats je volgens ons dit probleem. De jongeren gaan gewoon buiten het bereik van de mosquito staan.

Wat dan wel?
Hard optreden tegen deze overlastgevende jongeren! Niets kan het gedrag van vervelende hangjongeren goedpraten. Het is naast ontzettend vervelend ook nog flink intimiderend. Weg met die hanggroepen dus. Maar dan wel op een effectieve manier. Zorg ervoor dat je persoonlijk met deze groepen bezig bent. Jongerenwerkers, straatcoaches en andere dienstverleners die deze jongeren bewust opzoeken en aanspreken hebben een groter communicatievermogen dan een ijzeren kastje.

Vorige periode hebben we al eens op eigen initiatief een poging ondernomen om dit apparaat uit het straatbeeld van Almere te krijgen. We kregen toen geen enkele bijval vanuit de raad.

Nu is de situatie weer anders. De algemene plaatselijke verordening word binnenkort vastgesteld en hierin heeft het college wederom zichzelf de gelegenheid gegeven om gebruik te maken van deze kastjes. Wij willen deze gelegenheid aangrijpen om dit nu te voorkomen. En we zijn gelukkig niet de enige meer. De PvdA (wel verdeeld, maar toch) en Groen Links staan aan onze kant. Meer steun hoeven we vooralsnog niet te verwachten, maar volgende week is op initiatief van Groen Links een stevig debat hierover in de planning.

Wordt vervolgd dus nog!