Schorremorrie, een woord dat je niet vaak meer hoort

28 januari 2011

Schorremorrie, een woord dat je niet vaak meer hoort

MarcelHamminga
Tijdens de behandeling van het onderwerp extra geld voor veiligheid, werd ik door de voorzitter van Duijn en de burgemeester aangesproken op mijn woord Schorremorrie. Inderdaad, een heel mals woord voor tuig. De voorzitter stond erop dat dit soort benamingen voor geteisem niet meer openlijk werden uitgesproken

Op zich kan ik mij dat nog heel goed voorstellen ook. Volksvertegenwoordigers hebben een voorbeeldfunctie. Als zij al dergelijke woorden uitspreken, is het voor te stellen dat anderen het over gaan nemen. Bij de inhoudelijke behandeling van de DNA spray om overvallen tegen te gaan, heb ik daarom ook bewust de woordkeuze Schorremorrie genoemd. Een woord dat rechtstreeks uit de jaren 50 van de vorige eeuw komt. Een woord dat volgens van Dale synoniem staat voor tuig, addergebroed, geteisem, boeventuig, schuim der natie, satansgebroed, slangengebroed en tuig van de richel. Om juist geen heftige woorden te zeggen, omdat dit weer afleidt van de boodschap, heb ik bewust Schorremorrie gezegd. Een hele malse variant van tuig.

Het leek er even op of dit standje van de burgemeester een voorbode was van nog meer standjes richting de PVV. Mevrouw Bertram staat er niet om bekend, milde bewoordingen te kiezen om haar standpunt te onderbouwen. Des te grover de woorden, des te mooier het effect, lijkt het credo. De opmerkingen van de voorzitter en de burgemeester kwamen dan ook snel toen mevrouw Bertram aan het woord was. Het ene tuig na het andere schorem kwam over tafel. Ook heeft zij vaak haar eigen waarheid voor ogen. De waarheid die wij anders inschatten. En dat is jammer. Het leidt zo ontzettend af van de boodschap. Een boodschap die recht uit het hart lijkt te komen en waar soms goede punten inzitten. Helaas dat de boodschap dan verloren gaat in het spervuur van grove woorden.
Ik heb beterschap beloofd door het in de toekomst nog alleen maar te spreken over boefjes.

Overigens is in de bespreking gisteren helder geworden dat de caviapolitie, waar de PVV zo hard om roept, er toe leidt dat er ongeveer 12 politiemensen omgekat moeten worden naar het taakaccent “Animalcops”
Dan ziet onze fractie toch liever dat die 12 mensen zich intensiever gaan bezighouden met zedenzaken en oplichtingpraktijken.

Marcel Hamminga
Fractie SP