Kinderopvangcentra Almere onder de loep

16 januari 2011

Kinderopvangcentra Almere onder de loep

SabaSarfraz
Vanavond tijdens de politieke markt op het stadhuis had de PvdA het onderwerp “Per direct aanpakken van de risicokindercentra in Almere “ op de agenda gezet.
Het doel van het bespreken van dit onderwerp was om te kijken of de kwaliteit van de Almeerse* Kinderopvangcentra optimaal is en of er voldoende toezicht op deze centra wordt gehouden.
Deze zorg komt o.a. voort uit het volgende:

Het beschikbare budget voor 2011 is € 500.000,-. Ongeveer 2/3 van dit budget gaat naar de GGD en 1/3 van de resterende bedrag wordt door de gemeente Almere besteed.
De GGD is in de wet aangewezen als toezichthouder. De GGD toezichthouders inspecteren de kindercentra in Almere en sturen hun verslagen en aanbevelingen naar de gemeente.
Als uit deze inspectierapporten blijkt dat door bepaalde kindercentra niet volgens de voorschriften wordt gehandeld, kan/mag de gemeente Almere handhavend optreden.
De meest urgente zorg omtrent de risicokindercentra was of deze direct kunnen worden aangepakt. Hierop heeft de wethouder, René Peters, de raad verteld dat deze centra nu al worden aangepakt. Mocht het/de raadslid/raadsleden van een geval weten dat bij de gemeente niet bekend is, verzoekt hij het hem te laten weten. Een helder en geruststellende antwoord van de wethouder. Wij hebben er vertrouwen in dat met de acties zoals beschreven in het verbeterplan, de juiste koers is gezet.
Als laatste wil de SP-fractie de wethouder meegeven dat het consequent uitvoeren van het handhavingsbeleid zeer belangrijk is om zorgelijke situaties in de toekomst voor alle betrokken partijen te voorkomen.

* Onder kindercentra valleen: voor- en naschoolse opvang, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, gastouderbureaus, buitenschoolse opvang, gastoudergezinnen en gastouderbureaus.