Coffeeshopbeleid in Almere

9 januari 2011

Coffeeshopbeleid in Almere

Coffeeshopbeleid
Donderdag 6 januari stond het coffeeshopbeleid op verzoek van de ChristenUnie en Trots op de agenda. In dit verzoek wilde zij de wenselijkheid van dit beleid bespreken. Zij zien liever geen coffeeshops in Almere. De fractie van de SP heeft liever ook geen gedoogsituatie rondom drugsgebruik, maar de noodzaak is er helaas wel. Daardoor steunen wij de ingezette koers van het college.

Drugsbeleid is een complex en beladen onderwerp. Je kunt softdrugs bij een coffeeshop kopen, maar hoe het aangeleverd wordt, dat mag nog steeds niet en wil je eigenlijk niet weten. De ondernemers van de coffeeshops, kunnen door deze gedoogsituatie geen BTW en omzetbelasting betalen. Eigenlijk een hele rare situatie.
Tijdens het buurten in de buurt in Almere Haven, al weer enige tijd geleden, werden bewoners rond de huidige coffeeshop gevraagd naar de ervaringen rond overlast. De bewoners gaven vooral aan dat voor de komst van de coffeeshop, veelvuldig sprake was van straatdealers en de daarbij behorende overlast. Sinds de komst van een coffeeshop is deze vorm van overlast verdwenen. De overlast die nu ervaren wordt is het voor de openingstijden rondhangen van jongeren met auto’s waarbij het geluidsniveau van de muziek wel eens wat forser wordt.
Daarmee is voor onze fractie wel duidelijk dat een coffeeshop ook voordelen kan opleveren voor de leefbaarheid in een buurt.
Bij de bespreking donderdag heb ik aangegeven dat wij als fractie het beleid van het college steunen. Dit beleid staat maximaal 4 coffeeshops in Almere toe. Tevens is het mogelijke pasjessysteem besproken. Het huidige kabinet wil een pasjessysteem introduceren Dit pasjessysteem heeft voornamelijk in de grensstreek voordelen.

Onze fractie ziet daar nog een ander mogelijk voordeel in. Met een pasjessysteem zou je wellicht deze coffeeshops kunnen aanmerken als besloten clubs. In de beslotenheid kun je dit een club of vereniging noemen. Er wordt in Nederland ook gedoogd dat een persoon maximaal 5 planten mag kweken voor eigen gebruik. Vaak is dat onder kunstlicht, waarbij de opbrengst niet zo groot is. Als je in een kas zou kunnen kweken dan zou dit meer per plant op kunnen leveren. Uitgaande van een 5 oogsten per jaar, kan een jaaropbrengst van 800 gram wiet behaald worden. Dat is best fors. Als je als lid van de club een gezamenlijke ruimte zou kunnen hebben waar gekweekt kan worden, dan kan het fenomeen hobbyboer een andere invulling krijgen. En dan kan de vereniging of besloten club zelfs BTW afdragen. Onze fractie ziet daar kansen in.
Deze vorm is donderdag voorbij gekomen. De burgemeester kon de creativiteit wel waarderen, maar Europese regels belemmeren een dergelijk initiatief.
Voor onze fractie is de komst van een pasjessysteem een positieve draai die een mooi initiatief kan vormen voor een stadskwekerij gerund door leden van een wietvereniging.
We zullen met aandacht de komst van dit systeem afwachten, voordat wij met een initiatief hieromtrent zullen komen.