Brand geblust

18 januari 2011

Brand geblust

Brandweerman
Op donderdag 13 januari stond het arbeidsconflict tussen de brandweervrijwilligers en de commandant op de politieke agenda. De reden daarvoor was, dat de fractie van de SP zich zorgen maakt over de veiligheid van de Almeerders.

Even in het kort. De vrijwilligers hadden sterk het gevoel niet betrokken te zijn geweest bij het veranderproces van de brandweerorganisatie. 1 van die zaken was het verplicht op de kazerne verblijven van de vrijwilligers en het uitrukken naar een brand met 4 brandweermensen in plaats van 6, zoals nu het geval is in de rest van het land.
Dat gevoel van niet betrokken en geïnformeerd zijn van deze groep mensen is besproken. Allereerst werd dit gevoel niet herkend door de brandweercommandant. In zijn visie zijn juist diverse partijen betrokken geweest bij het gehele proces. De ondernemingsraad, de roostercommissie en de onderdeelscommissie.
Gelijk werd aan de raad de noodzaak van het veranderen uitgelegd.
De fracties van de PvdA en de PVV stelden net als de fractie van de SP nog kritische vragen. De rest vond de uitleg van de burgemeester en aangevuld met technische opmerkingen door de commandant, voldoende. De veiligheid van de Almeerders is juist door dit nieuwe systeem van werken beter gegarandeerd.

Voor onze fractie is op dit moment de kou uit de lucht. Dat er intern bij de brandweer nog de nodige gesprekken gevoerd dienen te worden staat voor ons als een paal boven water.
Wij hebben de brandweercommandant dan ook veel succes en vooral wijsheid toegewenst.