Watersnood in Pakistan (vervolg)

4 oktober 2010

Watersnood in Pakistan (vervolg)

Een donatie van de gemeente Almere aan de slachtoffers van de watersnood in Pakistan is op, 9 september jl door de SP ter discussie gesteld tijdens de politieke markt. Deze discussie heeft ertoe geleid dat door de Stichting SteunPakistan.nl een burgerinitiatief is ingediend voor een verdubbeling van het, tot dan toe, opgebrachte bedrag (€ 25000,-) Dit burgerinitiatief doet beroep op de kaders die door de raad in 2006 zijn aangenomen. In deze kaders worden de criteria aangegeven wanneer de gemeente Almere bij rampen zou doneren. Dit burgerinitiatief voldoet aan deze, nog van kracht zijnde, kaders.

Het standpunt van de SP-fractie over deze kwestie is al bekend namelijk : Gezien de omvang van de ramp en de intensiteit waarmee deze ramp door de Almeerders beleefd wordt, vindt de SP fractie dat de gemeente haar burgers bij moet staan door het particuliere initiatief van de Almeerse bevolking te ondersteunen.

Dit burgerinitiatief is op 30 september tijdens de politieke markt behandeld. Alle partijen, op PVV na, hebben op dit burgerinitiatief positief gereageerd. De SP fractie vindt dat de partijen die op dit initiatief positief hebben gereageerd, zeer correct hebben gehandeld. Dit ondanks het feit dat over deze kwestie de meningen verdeeld zijn binnen de raad. Maar omdat de kaders van 2006 nog steeds van kracht zijn, hebben alle partijen op een na, zich keurig hieraan gehouden en voor dit initiatief ingestemd. Hiermee laten wij zien dat wij in Almere een betrouwbare en rechtvaardige raad hebben.

Overigens is er momenteel wel een motie ‘Giften bij rampen’ van Leefbaar Almere in behandeling waarin gepleit wordt om de giften bij rampen door de gemeente Almere geheel af te schaffen. Op 30 september jl is hierover een debat gevoerd en zal de motie waarschijnlijk op 7 oktober deze motie in de besluitvorming komen.

Zeker nu de neoliberale schraal hans meester is op landelijk niveau (1miljard op ontwikkelingssamenwerking), vindt de SP dat sociale betrokkenheid van haar inwoners ook buiten de gemeentegrens altijd dient te worden gesteund en gestimuleerd.