Van dikhout zaagt men planken

14 oktober 2010

Van dikhout zaagt men planken

Donderdag 7 oktober stond een onderwerp van de PVV op de agenda. Dit ging over de beantwoording van de burgemeester 2 weken eerder, betreffende de problemen op het Saffraanplein. Het resultaat van dit ondewerp is dat de PVV ontzettend stigmatiserende opmerkingen maakte over de rondhangende jongeren. Men plakt de Marokkaanse jongeren een stempel op. Onze fractie heeft van deze discriminerende houding fors afstand genomen.

Toen het onderwerp op de agenda op de deurmat viel, was de eerste indruk: Wat een open deuren. Dit is weer zo een onderwerp om een groep te stigmatiseren. In het voorstel werd duidelijk de opmerking geplaatst door de PVV over een achttal Marokkaans tuig dat zoveel onrust geeft. Dit puur na aanleiding van het agendavoorstel over het veiligheidsprogramma, waar de burgemeester antwoordt gaf over de problemen rond het Saffraanplein. Omdat nog niet helder is wie de daders zijn en wat hun achtergrond is, gaf de burgemeester duidelijk aan dat Almere geen problemen heeft met Marokkanen. Kennelijk was dat antwoord onvoldoende voor de PVV. Vandaar dat agendavoorstel.
Wat tijdens de behandeling van het onderwerp opvalt is dat de PVV zich inhoudelijk met het opporingsproces wil bemoeien. Zij willen camera’s laten plaatsen in de buurt van het Saffraanplein. Camera’s bedoeld om verdachten op te sporen. Laat dat nu precies een onderwerp zijn, waar de burgemeester, of gemeenteraad helemaal niet over gaan. Het plaatsen van camera’s is een verantwoordelijkheid van justitie.
Tijdens de behandeling heb ik namens de fractie van de SP duidelijk gemaakt dat wij afstand nemen van dergelijke stigmatiserende uitspraken. Wij vinden ook dat de politie en justitie eerst haar werk moeten kunnen doen. En dat de rechtsgang in deze niet gestoord moet worden door het in de nek hijgen van politici. Dat is overigens een punt dat uit het grote SP onderzoek onder politieagenten naar voren komt. Politici hebben geen idee wat het politiewerk inhoudt en dat blijkt temeer uit dit belachelijke agendavoorstel van de PVV.

Marcel Hamminga
Fractieassistent SP Almere