Watersnood in Pakistan

10 september 2010

Watersnood in Pakistan

De SP-fractie is de afgelopen tijd benaderd door verschillende inwoners uit Almere die initiatieven hebben genomen om de slachtoffers van watersnood in Pakistan te helpen.
Gezien de omvang van de ramp en de intensiteit waarmee deze ramp door de Almeerders beleefd wordt, vindt de SP fractie dat de gemeente haar inwoners bij moet staan door het particuliere initiatief van de Almeerse bevolking te ondersteunen.

Dit hebben wij gisteren, 9 september ter discussie gesteld tijdens de politieke markt. Hierbij was ook een inspreker, mevrouw Bantvawala aanwezig. Zij heeft de laatste anderhalve maand geld € 25.000 verzameld voor de slachtoffers in Pakistan en is bezig via haar stichting in Pakistan de getroffen mensen te helpen. Mevrouw Bantvawala gaat een burgerinitiatief indienen en de SP-fractie vertrouwt erop dat dit initiatief, conform de gemaakte afspraken in 2006 omtrent’ Giften bij rampen’, verdubbeld zal worden.

Ter Informatie: Er zijn voor zover bekend 20 miljoen mensen die getroffen zijn door de overstromingen. Hierbij zijn minstens 1600 dodelijke slachtoffers gevallen. Bijna een miljoen woningen en zo’n 5500 scholen zijn verwoest. Meer dan 200.000 stuks vee zijn verdronken. Naar schatting hebben 6 tot 8 miljoen mensen zeer dringend directe hulp nodig. Ruim 3 miljoen kinderen lopen het risico op cholera en diarree als ze niet snel toegang krijgen tot schoon drinkwater.
De ramp bedreigt aldus de SHO zeker een miljoen mensen met de dood als zij niet snel de beschikking krijgen over de eerste levensbehoeften zoals schoon drinkwater, voedsel, medicijnen en tijdelijke huisvesting. Dat is vijf keer de bevolking van Almere.
Wist u dat de burgers van Pakistan tijdens de Watersnood in 1953 in Nederland in Pakistan geld hebben ingezameld voor de slachtoffers in Nederland? Pakistan is nu en was zeker toen geen welvarende land maar toch hadden de burgers empathie voor de medemensen in Nederland. En daar gaat het om, het gevoel van meeleven met de medemensen en een ander willen helpen in nood. Dit is een rijkdom binnen elke maatschappij en dat moeten wij koesteren.