Concreet bezuinigingsvoorstel van de SP.

11 februari 2010

Concreet bezuinigingsvoorstel van de SP.

Vanavond stond een besluitrijp geacht voorstel op de politiek agenda. Dit voorstel hield in dat raadsleden vanaf 1 januari 2010 meer geld gaan ontvangen. Nu is dat op zich geen probleem, ware het niet dat er nu aan alle kanten gezocht wordt naar mogelijkheden om te bezuinigen. Het rechtspositiebesluit van raadsleden staat toe dat er op vergoedingen tot 20% wordt gekort. Dat voorstel willen wij aanpassen en hebben voor volgende week donderdag een wijziging op het voorstel ingediend. Hieronder ziet u de tekst van dit wijzigingsvoorstel (amendement)

Ondergetekende(n) stelt/ stellen het volgende amendement voor:

1.c. De hogere vergoeding (en onkostenvergoeding) voor raadsleden en daarmee ook voor fractieassistenten conform artikel 3 van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden te beperken tot 80% in plaats van 100%.
3. Het voordeel van 330.000 euro ten gunste laten komen van de algemene dienst, waardoor de raad via deze bezuiniging een eerste invulling van aangekondigde tekorten in de toekomst.

Toelichting:
De fractie van de SP stelt voor ook als teken van terughoudendheid naar de inwoners van Almere dat de raadsleden gebruik maken van het artikel 3 van het rechtspositie besluit raads- en commissieleden. Hierin staat het volgende:
Artikel 3
De raad kan bij verordening tot ten hoogste 20% naar beneden afwijken van de
bedragen, genoemd in de tabellen I, II en III.
De verordening wordt conform aangepast. In artikel 1 wijzigt 100% in 80%.

Door deze maatregel wordt het tekort van 49.000 euro een voordeel van 330.000 euro. Dit voordeel wil de fractie ten gunste van de algemene dienst laten komen, zodat hiermee dekking wordt verkregen voor mogelijke tekorten die in de toekomst ontstaan. Dit naar aanleiding van de dreigende bezuinigingsmaatregelen. Hiermee draagt de raad op tijd een steentje bij aan de invulling van de bezuinigingen.

Of een meerderheid van de raad dit voorstel omarmt, dat zullen we volgende week weten.

Marcel Hamminga - fractie SP