Werkbezoek Samarindestraat/ Havenkom Meridiaan

22 september 2009

Werkbezoek Samarindestraat/ Havenkom Meridiaan

Gisteravond, 21 september heb ik namens de fractie een werkbezoek gebracht bij de verontruste bewoners van de Samarindestraat. Een twintigtal bewoners heeft de tijd en moeite genomen om uitleg te geven over de door hun gevreesde bebouwing aan de havenkom van de Meridiaan.

De vorming van het stadspark Meridiaan heeft al heel wat voeten in aarde gehad. Eerst werd het gebied volgebouwd. Toen werden buurtbewoners betrokken bij workshops. Vervolgens zijn daar een nota van uitgangspunten in benoemd met een mooie glossy folder om het een en ander visueel duidelijk te maken. Tijdens de behandeling in maart 2009 was ons beeld dat dit een evenwichtige en duurzame verbetering voor dit park betekende. De komst van een Warmoezerij. De halve eclips bebouwing, met 4 bouwlagen, aan de havenkom, met daarbij ruimte voor een bistro en kanoverhuur. De aanleg van een kas in het park. Wat mogelijk wel vandalisme gevoelig en daarmee monkey-proof zou moeten zijn, maar dat is een uitwerking.
Na het amendement van de VVD over het intrekken van de woningen aan de Lage Vaart, betekende dit voor ons dat wij als fractie konden instemmen met deze nota van uitgangspunten. Overigens wel met een voorzien plan tekort van 6 ton.

Door de bewoners, waar ook Frank de Kruijff van de Almere Partij bij aanwezig was, werd een plan tekening van het gebied getoond. Deze plan tekening is gebruikt bij de bewonersronde op 27 juni. Op de website van de gemeente Almere zijn de plannen gepubliceerd. Deze publicatie zorgde nu voor de onrust en onvrede bij bewoners. Tijdens het bezoek heb ik de zorg over de plannen aangehoord en uitleg over de procedure gegeven. Vooralsnog is er nog geen college besluit over deze plannen geweest. Wellicht zijn er, met inbreng van bewoners, nog wijzigingen in de plannen aangebracht.

Waar ik persoonlijk wel van geschrokken ben, in deze concept plannen, is de hoogte van de bebouwing aan de havenkom. Op de tekening en de uitleg op de website van de gemeente, staat aangegeven dat de bebouwing aan de havenkom tot 12 bouwlagen zal zijn. De vorm van bebouwing is een vierkant blok met hoogteverschillen. Het hoogste gedeelte staat op palen. Refererend aan de omgeving zullen deze palen al snel 10 meter hoog boven het maaiveld uitsteken.

Nog even in herinnering brengen wat door de gemeenteraad is besloten op 16 april 2009 is onder andere het volgende: "Woningbouw bij de Havenkom in aansluiting op het Centrum Almere Buiten". In heel het centrum van Almere Buiten zijn geen paalwoningen aangetroffen. De conceptversie zal wel een creatieve gedachte van een ontwikkelaar zijn. Daar ga ik vooralsnog van uit. Het college zal wel zo wijs zijn om de kanttekeningen van de raad serieus te nemen, als het gaat over bebouwing in dit park. Of is wethouder Arno Visser nu ook al aangestoken door het Duivesteijn virus, om vooral prestigieuze bouwprojecten op te zetten. Ik schat het intellectuele vermogen van wethouder Visser hoog in. Ik ga nog maar even niet van prestigeobjecten uit.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Marcel Hamminga