h

Groei van luchthaven Lelystad een lust of een last?

8 april 2009

Groei van luchthaven Lelystad een lust of een last?

Voor de fracties van de SP en CDA is deze vraag al langere tijd onderwerp van gesprek. Reden temeer om in een rondetafel gesprek met andere fracties, met Meta Meijer van Milieudefensie en Lex Oude Weernink directeur van de luchthaven Lelystad van gedachten te wisselen.

Voor de fracties van de SP en CDA is deze vraag al langere tijd onderwerp van gesprek. Reden temeer om in een rondetafel gesprek met andere fracties, met Meta Meijer van Milieudefensie en Lex Oude Weernink directeur van de luchthaven Lelystad van gedachten te wisselen.

Donderdag 2 april ’09 was het dan zover. Een ronde tafelgesprek over de groei van luchthaven Lelystad stond op de agenda.
Een rondetafel gesprek is bedoeld om de informatie te verkrijgen zonder politieke lading.
Er is dan ook een mogelijkheid voor het publiek om vragen te stellen aan de aanwezigen.
Dat was voor de fractie van de SP het instrument om breed met elkaar van gedachten te wisselen over dit onderwerp.

De vragen die wij vooraf stelden waren:
Hoe groot is de uitbreiding van de luchthaven Lelystad? Deze vraag gerelateerd aan grote vliegtuigen en de kleinere vliegtuigen.

  • Wat betekent deze uitbreiding voor de werkgelegenheid van Almere?
  • Wat zijn de gevolgen voor het milieu?
  • Wat zijn de gevolgen voor de ontwikkeling van Almere tot 2030?

Het werd uiteindelijk een heel brede discussie.
De heer Oude Weernink gaf daarbij expliciet aan dat de uitbreiding niet verder kan dan volgens de PKB2004. Dit zijn ongeveer 10.000 grote vliegbewegingen per jaar.
Oude Weernink gaf ook aan dat hij nog ruimte heeft voor een uitbreiding van ongeveer 5000 vluchten. Dan is het plafond bereikt.
In het kader van de milieu effectrapportage heeft Oude Weernink nog een alternatieve vliegroute voorgelegd. Deze alternatieve route is vele malen beter voor de mens en het milieu.
Meta Meijer gaf daarop over de optimistische cijfers voor de werkgelegenheid, een tegengeluid.
Volgens Milieudefensie moet rekening gehouden worden met een toename van arbeidsplaatsen van 400 banen per miljoen passagiers.
De luchthaven stelt tussen de 500 en 800 banen per miljoen passagiers.

Meta Meijer gaf daarop ook aan dat zij bezig zijn met het afronden van een rapportage over de emissie rondom de luchtvaart. Zodra dit afgerond is zal deze richting de gemeenteraad komen om een nog bredere kijk op het probleem te verkrijgen.

Op de vraag wat een eventuele uitbreiding betekent voor de groei van Almere, kwam geen duidelijk antwoord. Daar hangt ook nog een kabinetsbesluit vanaf.
De raadsleden zijn het er wel over eens dat dit nog eens een vervolg moet krijgen met een onafhankelijk persoon en de aanwezigheid van de wethouder.
Daarom zullen de fracties van SP, CDA en GroenLinks het onderwerp opnieuw bespreekbaar maken.

Wordt vervolgd.

Marcel Hamminga fractie assistent.


U bent hier