Prepaid energie of niet?

28 februari 2009

Prepaid energie of niet?

In de zeer koude maand januari 2009 werd door Nuon een aantal Almeerse huishoudens afgesloten van energie. Afgelopen donderdagavond werd een agendavoorstel ingediend door de PvdA en CDA om met een oplossing te komen. Zij stelden dat en prepaid systeem op de energiemeter een oplossing kan zijn voor het afsluiten van energie in koude maanden.

Voor ons als fractie van de SP klinkt dit voorstel van bovengenoemde fracties, sympathiek. Mensen die over het algemeen weinig te besteden hebben, kunnen met een prepaid systeem vooraf energie kopen. Gebruikers krijgen dan vooraf een SMS of Email als het energie tegoed te laag wordt. Volgens het voorstel kunnen zij dan per telefoon of internet hun tegoed opwaarderen. Hiermee zou het afsluiten in koude periodes voorbij zijn.
Het systeem klinkt goed. Totdat wij daar als fractie iets langer over na dachten. Inwoners van Almere, die al op het minimum zitten hebben vaak niet de beschikking over internet. Dat zorgt dan voor een extra belemmering. Op het moment dat aan het eind van de maand het geld op is, dan is er ook geen geld meer voor de energie. Dan zit men alsnog in de kou.

Volgens ons is de oplossing van het probleem het ontkoppelen van de olieprijs. De stijging van de olieprijzen zorgen voor een aanzienlijke toename van stroomprijzen. Ons bereiken signalen van mensen die in een eengezinswoning, per maand meer dan 190 euro betalen voor stroom en verwarming.
De op handen zijnde overname van Nuon door Vattenfall doet naar onze verwachting daar ook geen goed aan.
Wij hebben als fractie daarom een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend.

Hieronder staat de tekst zoals deze is ingediend;

De raad van de gemeente Almere in vergadering bijeen d.d.

Onderwerp: Overname van NUON door Vattenfall.

De Raad,

gehoord de beraadslaging, van mening zijnde dat

• Het recht op levering van betaalbare, bij voorkeur duurzame, energie behoort tot de primaire behoeften van ieder huishouden;
  • Dit belang het beste gewaarborgd is in publieke handen en niet in handen van de vrije markt;
  • De (lokale) overheid controle dient te hebben en te houden over publieke nutsvoorzieningen;
  • De belastingbetaler en (energie)consument in de toekomst vele miljoenen gaat meebetalen, omdat de financiering van een overname met geleend geld nu nog steeds zeer lucratief is;
  • Constaterende dat een ruime meerderheid van de bevolking de energiebedrijven in publieke handen wil houden.

Verzoekt, gelet op artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet, het college om een eventueel voorgenomen besluit tot verkoop van de aandelen in Nuon aan de raad voor te leggen,

En gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening en naam:

Ed Naaktgeboren (SP)