Het Almeerse logo terug op de tekentafel?

26 januari 2009

Het Almeerse logo terug op de tekentafel?

Als het aan de fracties van D66 en Leefbaar Almere ligt wel. In een motie later gesteund door de PvdA, roepen zij op tot het doen van nader onderzoek naar de effectiviteit van het logo. Tevens roepen zij op om in kaart te brengen welke mogelijkheden er zijn voor een alternatief logo.

Waarom nu deze consternatie.
In de programma begroting is er geen enkele ruimte geschapen voor oppositiepartijen om wijzigingen aan te brengen in de begroting.
Dat is voor de SP ook reden geweest om tegen de programmabegroting te stemmen.
Een imagocampagne maakt ook deel uit van deze begroting.
Het college heeft Almere Citymarketing de ruimte gegeven om iets te bedenken voor de imagocampagne.
Daar is dit logo uitgekomen.

Nu is het in de procedure niet goed gegaan, dat eerst het logo is gepresenteerd en daarna de raad geïnformeerd. Dat is niet netjes en daarvoor heeft de burgemeester ook haar excuses aangeboden.
Met het akkoord gaan van de begroting, geef je het college mandaat om de invulling van een imagocampagne gestalte te geven. Dat akkoord is door een ruime meerderheid van de raad gegeven.
Om de heer Beuse van de PvdA te citeren: “Wij zullen met enthousiasme voor deze begroting stemmen, omdat het een ingewikkelde maar elegante oplossing heeft gevonden tussen de noodzaak om te investeren in de bestaande stad en de sociale infrastructuur, maar met name ook in de herinvesteringen in de openbare ruimte. Een hele knappe prestatie.”
Overigens waren D66 en Leefbaar Almere ook tegen deze begroting.

In de motie die nu voorligt, wordt het college opgeroepen om in overleg met de raad gedegen en professioneel onderzoek te laten uitvoeren naar de potentiële effectiviteit van het reeds ontwikkelde logo in alle relevante doelgroepen in binnen en buitenland, en het logo in dit onderzoek te toetsen aan de gestelde parameters.

Donderdag 22 januari hebben wij aan de indienende fracties gevraagd, wie het onderzoek gaat doen, welke kosten gemoeid zijn met dit onderzoek en waar in de begroting de dekking voor dit onderzoek gevonden kan worden?
Door wethouder, oeps vergissing, fractievoorzitter Beuse van de PvdA, werd uitgelegd dat het geen groot onderzoek hoeft te worden. Dat dit vrij snel door een bureau gedaan kan worden, zodat de effectiviteit vastgesteld kan worden. Op de vraag wat de kosten zullen zijn en waar de dekking gevonden moet worden, kwam geen antwoord.

De burgemeester stelde voor om het logo twee jaar te gebruiken en dan de effectiviteit te meten op basis van de ervaringen. Een goede evaluatie dus. Op zich een voorstel waar wij ons prima in kunnen vinden.
Een goed logo bewijst zichzelf. Als het logo echt slecht blijkt te zijn, dan gaat het als een kaars uit.
Wij zullen naar verwachting tegen deze motie stemmen, omdat wij vinden dat de kosten van een eventueel onderzoek beter besteedt kan worden aan een maatschappelijke organisatie als bijvoorbeeld het voedselloket. Zeker in deze barre tijden.

Marcel Hamminga
Fractieassistent