Algemene beschouwingen begroting 2009

9 oktober 2008

Algemene beschouwingen begroting 2009

Vanavond is tijdens de politieke markt de onderstaande tekst door Frans Mulckhuijse uitgesproken.
Volgende week zullen moties en amendementen politiek besproken gaan worden.

Zoals u wellicht in de lokale pers al heeft gelezen was de eerst reactie van de SP bij de presentatie van deze begroting “dat we aangenaam verrast waren” (met twee erren ). Bij die presentatie werden een aantal zaken genoemd die we als een positieve wending in het beleid van dit college beoordelen.
Tot op heden leek het vaak of het college alleen beleid aan het maken was voor mensen die nog niet in Almere woonden .
Het leek soms wel dat het college vergat dat er al 180.000 mensen wonen in Almere . Niet zo’n sexy doelgroep en minder geschikt om je ambitieus en prestigieuze plannen op bot te vieren natuurlijk , maar naar de mening van de SP daarom niet minder belangrijk.
Met name extra investeringen voor onderhoud van de bestaande stad , ook al kost dat dan een verhoging van de OZB , is een wijs besluit, waarbij de breedste schouders het meest te dragen krijgen. In ieder geval beter dan de afvalstoffenheffing of iets dergelijks te verhogen waar de mensen met een smalle beurs weer relatief de grootste douw van zouden krijgen.

En ten tweede dat de gemeente haar nek uit steekt om toch te willen investeren in de daklozenopvang en verslavingszorg ,terwijl de landelijke politiek het laat afweten om daarvoor middelen eerlijker te verdelen, getuigt van visie.
Een dak boven je hoofd is het begin van de oplossing van heel veel problemen. Daar zijn alle deskundigen het hartgrondig over eens.

We hebben zelfs even in een vlaag van goed vertrouwen tegen elkaar gezegd dat we de volgende verkiezingen niet meer mee hoeven te doen. Als mijnheer Beuse benadrukt dat de aandacht voor Buurten en Wijken heel belangrijk is , en het bijna vaker noemt dan de SP zelf , dan komt het wel goed (toch?).

Maar alle gekheid op en stokje ….

Daarnaast heeft de raad zelf het afgelopen jaar ook niet stilgezeten. En daar wil ik het eerst maar over hebben. Behalve de problematiek rond de daklozen opvang , hebben vrijwel raadsbreed richtlijnen opgesteld voor de woonvisie (waarop we al heel lang aan het wachten ) en voor het Sociaal Cultureel Werk. Met name voor het debat voor zo meteen wil ik met name de PvdA vragen of ze de richtlijnen opgesteld voor die woonvisie terugvinden in deze begroting en aan de VVD hetzelfde voor Het Sociaal Cultureel Werk.

We kunnen als raad namelijk onze stinkende best doen om zo raadsbreed mogelijk allemaal goede voorstellen in te dienen bij het college ,maar papier is geduldig en we verwachten toch echt dat het college er dan ook wat mee doet.

De SP geeft maar even een schot voor de boeg.
Een structurele oplossing voor het beheer van de Buurthuizen is nog niet geregeld. Dat geeft niet veel hoop voor het verder uitrollen van Sociaal cultureel werk over meer dan 3 speerpunt wijken.
Tot op heden spreken alle getallen het streven naar 30 % betaalbare woningen (huur en koop) tegen.
Het schiet gewoon niet op terwijl er in deze begroting toch weer 9 ton wordt uitgetrokken voor “ik bouw mijn onbetaalbare huis in Almere” verder te promoten.
Het tv programma Uitstel van executie geeft maar weer eens pijnlijk aan dat iemand die noodgedwongen uit zijn huis wordt gezet moet uitwijken naar Lelystad omdat we het niet voor elkaar krijgen om daar in Almere een fatsoenlijke reserve voor aan te leggen. Dat dit geen incident is bleek ook wel op de politieke markt het afgelopen jaar waar op zijn minst net zo schrijnende gevallen de moed hadden om in te spreken om dit probleem onder de aandacht te brengen.
Kortom Wethouder Duijvestein; Waar blijft de rapportage over de Prestatie afspraken met de woningbouwcorporaties die ons bij de voorjaarsnota beloofd heeft. En waar blijven die betaalbare woningen?

Daarnaast hebben we eens op een rijtje gezet wat er de afgelopen tijd aan openbare aanbestedingen en opdrachten is gepasseerd en wat er daarbij misging………. Zie hieronder.

Uitbesteding ICT Dag ! Dagmail!

Gehandicaptenvervoer Busje komt zo! Hoop ik.

Schuldhulpverlening Failliet terwijl u wacht !

Aanbesteding Zwembadexploitatie Waarom nog steeds geheim?

WMO Zorgwinkel Oh jé! die moet 1 januari open!

Convenant Glasvezelnet Alvast begonnen toch andere gemeenteverordening nodig?

Masterplan Buiten kost een paar tientjes maar dan heb je ook ………..?

Bouw bibliotheek Hoezo contract?

Ontwikkeling Poort Projectontwikkelaars wanneer beginnen jullie eigenlijk!

Het lijkt ons een goede suggestie dat met name de aanbestedingen door de rekenkamer nader geëvalueerd worden om te voorkomen dat resultaten uit het verleden voor de toekomst ook weer miskleunen garanderen.
Er staan namelijk nog wat aanbestedingen te wachten ……denk aan openbaar vervoer en…. Nieuwe aanbesteding vervoer gehandicapten.

Kortom nog genoeg te doen.
Moties amendementen en agendavoorstellen zullen uit het bovenstaande natuurlijk volgen
nadere invulling de komende weken.