Zorgen bij plannen Centrum Almere Buiten

13 september 2008

Zorgen bij plannen Centrum Almere Buiten

Donderdag 11 september 2008, heeft weer een bijeenkomst plaatsgevonden over de ontwikkeling van het centrum van Almere Buiten. Voor ons was verrassend om te lezen dat de planontwikkelingkosten toch niet zo hoog zijn. Een week eerder werden vrij hoge percentages genoemd. Deze zijn nu bijgesteld en op schrift gesteld.

Het besloten gedeelte bevatte voornamelijk herhalingen van zetten en kleine verduidelijkingvragen. Wat welk duidelijk werd is dat de informatie verstrekking over een dergelijk groot project geen schoonheidsprijs verdiend. Die conclusie deelde meerdere fracties.
De planontwikkelingskosten zijn uitgezocht en in prognose op papier gezet. Nu is dat onderdeel van het besloten overleg geweest. De zorg die wij hebben over veel hogere plankosten werden door een memo weggenomen. Deze blijken toch lager als eerder gezegd. Deze kosten zijn voor ons wel reden om hier kritisch naar te kijken in de toekomst.
Verder hebben wij als fractie onze zorgpunten geuit.
Fractie assistent Marcel Hamminga zegt hier in tweede termijn het volgende over:
"Wij hebben als fractie de zorg, dat een afnemende groei van de economie ertoe zal leiden dat er kleine detaillisten failliet gaan. Bijzondere aandacht dient uit te gaan naar de kleine ondernemers. Ervaringen in het stadshart van Almere, heeft bij ons de verwachting dat een centrum van Almere Buiten niet verschoond zal blijven van leegstand.
Verder vinden wij het nog steeds een vorm van kapitaalvernietiging als er goede winkels worden gesloopt om daar nieuwe winkels voor terug te bouwen. Kortom, op dit moment twijfelt onze fractie nog. We denken er sterk aan om tegen te stemmen, maar wellicht zal het debat op 25 september tot andere inzichten leiden."

Zoals het er nu naar uitziet zal er een meerderheid van de gemeenteraad zich achter deze plannen scharen. De coalitiepartijen vinden deze aanpassingen in de plannen; goed, evenwichtig en doordacht, maar wel met de zorg over de financiën. In twee jaar tijd is de prognose op de winst afgenomen met 1.1 miljoen euro.