Degeneratiekloof

1 september 2008

Degeneratiekloof

Afgelopen donderdag 28 augustus 2008, stond het door de SP aangekaarte onderwerp Degeneratievergoeding voor het in aanleg zijnde glasvezelnet op de agenda van de Politieke Markt. De SP-fractie was er toevallig achter gekomen dat de gemeente niet de tot nu toe gebruikelijke degeneratiekosten in rekening wil brengen bij in dit geval Almeernet.

Het is een moeilijk dossier. Degeneratiekosten zijn in het kort en niet volledig: kosten die ontstaan door het open maken van de weg, stoep, berm. In de sleuven worden dan kabels, leidingen, etc. gelegd. Dan wordt het weer dicht gemaakt. De afwerking is per definitie minder dan ervoor, zodat groot onderhoud eerder zal moeten aangepakt dan in de planning en dus ook in de gemeentelijke begroting staat. Dit fenomeen is nu ook onderdeel van de coaltieonderhandelingen voor de begroting 2009!!

Wij hadden als start om een behandeling met alleen de fracties in ons agendaverzoek gevraagd en volgens de uiteindelijke uitwerking van het presidium ook gekregen. De SP-fractie was dan ook verbaasd dat de wethouder achter de tafel plaats had genomen. Ed Naaktgeboren zei later: "Het was alsof iemand die bewust NIET was uitgenodigd op je feestje, toch kwam en zelfs geen cadeautje had meegenomen". Hier komen wij later nog op terug.

In onze benadering zou wel eens sprake kunnen zijn van een verkapte subsidieverstrekking van twee miljoen euro.
Het college heeft eerder een poging gedaan om schriftelijke vragen hieromtrent de schijn van die subsidie weg te nemen. Naar de mening van de SP-fractie is het college hierin niet volledig geslaagd.
Wat de fractie dwars bleef zitten was de argumentatie die gehanteerd wordt.
De fractie is van mening dat het bij een dergelijk groot project "vreemd" is dat de afgesproken spelregels nog niet ondertekend op papier staan, terwijl men al bijna een jaar aan de gang is.

Ook heeft de fractie bedenkingen over de wijze van communicatie met de raad hier over.
Er is namelijk tot op heden nog niets gecommuniceerd!!

Ook de periode van 7 jaar die met de glasvezelneteigenaar is afgesproken om eventuele schades en kuilen voor hun kosten zullen moeten worden hersteld, lijkt de fractie in de praktijk zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, te handhaven.

Tijdens het ingelaste overleg met wethouder Martine Visser kwam aan de orde dat in het nog te tekenen convenant een ontbindende bepaling richting goedkeuring gemeenteraad wordt opgenomen ivm de noodzakelijke wijziging van het geldende legesbesluit.
Zij gaf hiermee aan dat de raad weliswaar het laatste woord heeft, maar meldde meteen in een adem dat als de gemeenteraad dwars ging liggen Almeernet wel eens zou kunnen besluiten het net niet af te maken.

Ja, zo zie je maar.

De wethouder kwam met de toezegging dat uiterlijk 2 weken na donderdag het college het betreffende convenant naar de griffie zal sturen. Er zal dus binnenkort met dat convenant als uitgangspunt verder over worden gediscussieerd.

Wij houden u op de hoogte.