Eerste politieke markt na het zomerreces

22 augustus 2008

Eerste politieke markt na het zomerreces

De eerste agenda na het reces is zeker niet gevuld. Er stond wel een presentatie van onderzoeker mevr. Amy-Jane Gielen op de agenda. Mevr. Gielen heeft het fenomeen radicalisering onder jongeren onderzocht. Ook heeft zij zich daarbij gericht op de radicalisering in Almere. Dit onderwerp heeft grote interesse van de Almeerse fractie.

Een brede delegatie van het Openbaar ministerie, politie, Almeerse scholen groep, de Schoor en uiteraard de portefeuillehouder Annemarie Jorritsma, waren bij deze presentatie om de bevindingen van mevr. Gielen te ondersteunen of becommentari�ren. Tevens was de gelegenheid daar om vragen aan de diverse partners te stellen.

In de presentatie werd ingegaan op het ontstaan van radicalisering, het signaleren daarvan en het terugkrijgen in de maatschappij. Tevens werd door Gielen aangegeven dat er een grote taak voor gemeentes ligt om hierin het initiatief te nemen.

Door mevr. Gielen is tevens een Almeerse zaak onderzocht, namelijk de zaak van de brandstichting in de Formido. Deze casus werd apart genoemd, omdat deze groep geheel buiten het gezichtsbeeld van politie, justitie en hulpverlening is gebleven.
Na de aanhouding van deze groep, werd geconstateerd dat bij 1 van de verdachten op school vaak werkstukken over Hitler werden gemaakt. Indien hier de school dit signaal opgepikt zou hebben en als doorgeefluik gefungeerd zou hebben, dan was deze groep mogelijk wel zichtbaar geweest voor politie en justitie.

Door het bestuur van de Baken scholen, is erkend dat de kennis op het signaleren van deze vormen van radicalisering onvoldoende is. Wat door het veiligheidshuis in deze al is opgepakt is een vorm van voorlichting richting scholen. Dat gaat op korte termijn gebeuren. Deze signaalfunctie is juist op scholen van groot belang.

Ed Naaktgeboren heeft het falende integratiebeleid in de jaren 80 en 90 nog eens fijntjes benadrukt. Volgens de fractie van de SP, zit daar een kern van de huidige problemen. Door problemen niet te benoemen en vooral te zwijgen is in die tijd daar ook geen enkele activiteit op ondernomen. Om dat nu op te starten kost daarom extra moeite.

In de afsluiting van dit onderwerp komt sterk naar voren dat vooral het veiligheidshuis, waar al deze partners in vertegenwoordigd zijn en waar kennis en informatie gedeeld kan worden, een grote kans op verbetering geeft.
Het veiligheidshuis is op 1 april 2008 officieel van start gegaan. De Almeerse fractie zal ge�nteresseerd en kritisch de ontwikkelingen rond het veiligheidshuis blijven volgen.