Reactie voorjaarsnota

Reactie voorjaarsnota

Reactie op de voorjaarsnota 2009-2012

Eerst positief…
Het benadrukken van wijkgericht werken waarbij de integrale samenwerking tussen alle stedelijke partners wordt benadrukt, kan van de SP volle ondersteuning krijgen!!
Hier kan wat ons betref niet genoeg aandacht aan worden gegeven en middelen voor worden ingezet.

Duurzaamheid kan ook niet genoeg aandacht krijgen en daarom waarderen we het dat het voor het college een speerpunt is. Het geld echter wat op dit moment gemoeid is met beleid maken op duurzaamheid is wat ons betreft veel te hoog.
In het verleden hebben we veel projecten gezien met vergelijkbare zaken zoals die nu bij de Almere principles onder de aandacht gebracht worden.
Het is dus eigenlijk het oude duurzaamheidprincipe of ‘kringloopprincipe’ met naar onze mening een wel erg prijzig “tjakka” sausje.

En dan de nota zelf:

Wij kijken met u even naar de programmapunten:

1. sociaal en krachtige samenleving

• we geven maar € 150.00,- extra aan verslavingszorg.
    De in het plan van aanpak stedelijk kompas Flevoland 2008-2014 genoemde aantallen mensen doen ons schrikken.
    Wij snappen dan ook niet dat er slechts voor 150.000 wordt voorgesteld als structurele inzet t.b.v. intensivering van de verslavingszorg.

We kunnen niet blijven mokken dat we door een handigheidje van de G4 zelf 1,5 miljoen jaarlijks tekortkomen.
    (En dat nu al voor het vierde jaar achtereen.) In onze visie is er meer geld nodig.
    Zeker op dit moment zou er geld moeten worden vrijgemaakt om de facilitering van de woonvoorzieningen voor deze uitgebreide groep van de grond te krijgen.
    Wij zullen hiervoor een amendement indienen.

• 2. werken en leren

• De reïntegratiesector baart ons ernstig zorgen.
    De graaicultuur van aanbieders van diensten die landelijk ruim 7 miljard euro kost is ook in Almere aanwezig.
    Het overzicht hierop lijkt te versnippert in ons bestuur. Als we in ogenschouw nemen dat we eigenlijk maar een kwart duurzame uitstroom realiseren is dit voor de SP reden genoeg de discussie levendig te houden met elkaar.
  • 3. vrije tijd

• Ghostbusters om vrije tijds groepen financieel te monitoren klinkt in onze mening als een goed plan.
  • Vrije tijd mag wat ons betreft nooit een kruiwagen zijn voor city marketing of een stadsdeel prestigieus opleuken. We steken een goede 13 miljoen in een zwembad, bibliotheek en een kunstzinnig lichtplan in Almere Poort. Moet dit nou echt allemaal zo duur?
  • 4. veiligheid

• Er is ons een nulmeting toegezegd over de aanrij-tijden van de brandweer. Zonder deze onder ogen gehad te hebben zien wij in de nota een percentage van 71% ‘op tijd ter plaatse’. Waar komen deze cijfers nu vandaan?
  • We hebben zorg over de toename van overvallen en straatroven. Tevens zien we een verandering in overlastgevende groepen. Waar voorheen meiden voor een stabiele situatie zorgden, zien wij in toenemende mate criminaliserende meiden. In de voorjaarsnota vinden wij weinig terug in aanscherping en beleid.
  • 5. beheer en leefomgeving

• Wij vinden het ronduit teleurstellend dat het onderzoek van het college naar de mogelijkheden voor gratis OV niets heeft opgeleverd.
    Hoe kan dat nou. Er zijn toch genoeg voorbeelden in het land hoe dat wèl kan.
    Inmiddels hebben wij vanavond gepraat op initiatief van PvdA en Groen Links over de aanbesteding die er aankomt. Wij steunen dit van harte. Vooral het inpassen van gratis OV hierin omarmen wij.
    Het college heeft tot nu toe niet thuis gegeven. Wij moeten naar onze mening dus maar als raad hierin het voortouw gaan nemen. Wij moeten op korte termijn afspreken hoe we dit gestalte gaan geven. Als start zullen wij een motie indienen.
  • 6. evenwichtige en duurzame ruimtelijke ontwikkeling

• Al 6 jaar horen wij over prestatieovereenkomsten met de lokale woningcorporaties.
    Diverse rapporten en nota’s (mede van de gemeente) spreken toch echt in conclusies en aanbevelingen uit, dat het bouwen van voldoende woningen een vereiste is.
    De geprognosticeerde aantallen sociale woningen versus de gerealiseerde absolute aantallen spreken voor zich.
    Wij zijn hier niet trots op en dat zou u ook niet mogen zijn.
    Als het college met ons vindt dat de corporaties eigenlijk ook tot projectontwikkelaars verworden zijn, waarom neemt zij dan geen ultieme poging om met hen de sociale woningbouw weer op gang te brengen.
    Met de echte ontwikkelaars gaat de samenwerking al jaar en dag voorbeeldig en voor het ‘op-pimpen’ van Hout-Noord zijn de corporaties zelfs leidend.
    Wij zijn ervan overtuigd dat als hier nu niet heel snel aan de inhaalslag wordt begonnen je “Iedereen doet mee” wel kan vergeten! Momenteel rest ons weinig anders om nogmaals een motie hierover in te dienen.
  • Dan is het qua ruimtelijke ontwikkeling nog opvallend dat we 1 miljoen euro inzetten op hoger onderwijs in Almere maar nergens geld apart zetten voor adequate studentenhuisvesting. Voor ons een groot aandachtspunt.
  • 7. dienstverlening

• geen prestige, maar juist prestaties. Zo zijn wij de verkiezingen ingegaan en daar willen wij aan blijven herinneren. Als we alleen al kijken naar de enorme budgetten voor city marketing waarmee we nieuwe bedrijven en inwoners willen lokken naar onze stad te komen. We zien het al voor ons. Ronkende bussen vol toeristen die met bezielende uitleg van wethouder Duivesteijn alle paradepaardje van de stad zullen langsrijden. We zijn benieuwd naar verdere uitwerking hiervan.
  • 8. good governance

• Een samensmelting van CWI, UWV en sociale zaken kan niet zonder slag of stoot gerealiseerd worden. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat dit voor onze burgers zo soepel mogelijk verloopt. De klanten mogen geen slachtoffer worden van een zoveelste reorganisatie.
  • Voorzitter, zoals u hoort. Wij zien juist nu de kans om door te kunnen pakken, verkeerde keuzes in het verleden terug te draaien en nieuwe kansen te creëren.

Hier, Nu en Zo.