Protestwandeling Meridiaan goed bezocht

11 maart 2007

Protestwandeling Meridiaan goed bezocht

Op zaterdag 10 maart 2007, te 10.30 uur startte een wandeling door het gehele Meridiaangebied, in Almere-Buiten. Voor alle duidelijkheid, dit betreft het gebied vanaf de Lage Vaart tot en met de Buitenring. Een groot gebied dus. De opkomst van geschrokken bewoners was groot. Ongeveer 100 mensen, waren aanwezig om uitleg te krijgen van de organisatoren, waaronder Maurice de Zwart. Ook SP raadslid, Jan Bouwma was hierbij aanwezig.

Er was volop gelegenheid om met geschrokken en soms ook boze buurtbewoners van gedachten te wisselen over het groen voor rood programma van de gemeente. Wat toch als een rode draad door de opmerkingen liep, is het feit dat bewoners heel bewust voor een groene omgeving hebben gekozen. Velen zijn voor aankoop van hun huis eerst naar de gemeente gegaan om het bestemmingsplan door te nemen. Tot grote vreugde bleek voor velen, de groene bestemming van hun woonomgeving vast te liggen. Deze mensen hebben dus goed en weloverwogen een keuze gemaakt.
Had de familie Jorritsma bij aankoop van hun kavel zo weloverwogen informatie bij de gemeente ingewonnen, was hen mogelijk een hoop financiëel leed bespaart gebleven in de casus van de warmtepomp, maar dit even terzijde.

Bij de havenkom van Almere Buiten aangekomen, werd ook daar uitleg gegeven over de drie scenario's. De opmerkingen van vele aanwezigen, waren voornamelijk gericht op ontwikkeling van de havenkom en eventueel bedrijven en woningen daaromheen.

Tenslotte werd via het geplande uitvaartcentrum van Monuta, naar het Bosrandpark gewandeld. Daar waren op deze mooie dag diverse vrijwilligers bezig om het park te onderhouden. Dit onderhoud is vastgelegd sinds 2002 in een convenant, van tien jaar, met de gemeente. De algemene indruk is zeer positief te noemen. Er is zorg voor de arbeidsomstandigheden van de vrijwilligers. Er wordt veel gedaan om ook de kleinere dieren in dit bos bescherming te geven tegen onder andere een loslopende vos. Een van de bewoonsters vertelde ook dat de vos een konijn gedood heeft in de tuin rondom hun huis. Heel vervelend voor de kinderen, maar het geeft wel de diversiteit van dieren in het bos aan.
Als fractie zijn we daarom ook zeer benieuwd naar de tussentijdse evaluatie van dit convenant, welke doelen de gemeente destijds heeft gesteld en wat hiervan is bereikt.

Hopelijk heeft deze wandeling voldoende punten opgeleverd binnen de fractie van de gemeenteraad om hier een standpunt over in te nemen. Dit standpunt en de daaruit volgende vragen zullen aan de verantwoordelijk wethouder gesteld gaan worden tijdens de behandeling van dit punt. Als de publieke tribune dan net zo vol zit als tijdens de presentatie van de scenario's tijdens de politieke markt van 22 februari, dan weet de verantwoordelijk wethouder dat er weinig draagvlak voor zijn plannen bestaan bij de bewoners van dit gebied. Hopelijk geeft hem dit, voor behandeling in de raad, een ander inzicht.

Foto's van de wandeling zijn te bekijken op onderstaande link
Protestwandeling