Van onze wintercolumnist

8 februari 2007

Van onze wintercolumnist

JOB Rotation
Ook ons dorpsbestuur kijkt af en toe naar de televisie. Zo is er bij onze notabelen een serie programma’s opgevallen getiteld “Mijn vrouw, jouw vrouw”, “Mijn vakantie, jouw vakantie”, “Jouw auto, mijn auto”, “Jouw baan, mijn baan”, enz.,enz.

Dit alles is ook opgevallen bij de burgemeester van Leeuwarden, de heer Dales, en de burgemeester van Maastricht, de heer Leers. Zij wisselen een week van locatie.

Het is bekend dat de burgemeester van Amsterdam, bijna de beste burgemeester ter wereld is, dus die gaat het heel druk krijgen.

Deze tv-programma’s worden tot ver over de landsgrenzen uitgezonden, dus de aanvragen stromen binnen bij de heer Cohen.

Maar zoals dat vaker gaat bij leuke ideetjes, er sijpelen al lichte gevalletjes van misbruik door.

De gemeente Wieringen bijvoorbeeld wil van zijn/haar burgermoeder af. De bevolking wilde haar behouden, maar het bestuur wou haar kwijt. Nou is uitgelekt, naar het schijnt, dat het bestuur het een leuk idee gevonden zou hebben. De burgemeester voor onbepaalde tijd te ruilen met de gemeente Aziwuk in Alaska. De burgemeester aldaar vond het ook leuk maar stond erop elke avond naar huis te gaan want in een vreemd bed kan hij de slaap niet vatten.

Het bestuur van onze gemeente wilde ook meedoen en zette onze burgermoeder in de etalage, tevergeefs bleek achteraf, want behalve bij een Bedouine dorp in Saoudi Arabie was er geen interesse. En vanwege het cultuurverschil zag mevrouw Jorritsma er ook niks in. Hiermee komt Almere niet op de kaart en het is vooralsnog een van de hogere doelen die wij ons in Almere moeten stellen.

Hoe komen wij op de kaart? Op de atlas staan we al 30 jaar, maar op de kaart nog niet.

Hele woonwijken worden afgebroken en opgeofferd aan grootschalige koopcentra, maar op de kaart ho maar. Nu onze burgermoeder niet van de partij is, heeft men nog een troef in handen: de gemeentesecretaris.

We beschikken over een briljante gemeentesecretaris. (Die heeft al proefgedraaid naar verluid op het ROC). Wie wil hem??

Gaarne uw reactie op www.almere.sp.nl