SP Almere steunt in conflict Brandweerpersoneel

27 januari 2007

SP Almere steunt in conflict Brandweerpersoneel

Landelijke commotie omtrent arbeidstijden ook overgeslagen naar Almere. Aangezien wij als SP afdeling Almere vinden dat de brandweermannen een terechte actie voeren zullen wij waar mogelijk hun actie ondersteunen en waar nodig dus ook uitrukken.
zie ook de tekst uitgesproken op de Politieke Markt van 1 februari.

Het nieuwe arbeidstijdenbesluit (ATB) dateert al van 1 juni 2006. Gemiddeld maken Almeerse brandweerlieden wekelijks zo’n 54 werkuren, waarvan er overigens maar 36 worden uitbetaald. In de nieuwe ATB worden de extreem lange werkweken bij de brandweer aan banden gelegd, maar door een maatregel van minister de Geus kunnen gemeenten dit omzeilen. Net als in andere gemeenten werden ook in Almere brandweerlieden onder druk gezet om “vrijwillig” afstand te doen van de inperking van de werkweek tot maximaal 48 uur. Nu het erop aankomt kunnen de verontruste Almeerse brandweerlieden rekenen op de steun van de SP.

De inzet is: de gemeente Almere moet als werkgever het maximum van 48 uur handhaven. Als daardoor bezettingsproblemen ontstaan moet de gemeente financiële compensatie krijgen uit het landelijke gemeentefonds om extra brandweerpersoneel aan te kunnen stellen. De financiële risico’s die de gemeente loopt dient niet te worden afgewenteld op hun eigen werknemers.

Sommige politieke partijen denken in het gunstigste geval eens in de vier jaar aan de brandweer, maar de SP rukt uit als dat nodig is. Voor de veiligheid van de samenleving is een goed functionerende brandweer met gemotiveerd personeel immers van levensbelang.