Sociaal computergebruik

9 mei 2006

Sociaal computergebruik

In Juni gaat het supercomputerproject 'AlmereGrid' van start. Wat is dan nu weer. Eigenlijk niet meer dan een netwerk van een heleboel (thuis)computers aan elkaar knopen. Sociale gedachte toch. Waarvoor denk u. Simpel gezegd komt het erop neer dat Almeerders hun computer tijdelijk beschikbaar stellen aan de wetenschap. Dat levert dusdanig veel computercapaciteit op dat bepaalde wetenschappelijke berekeningen kunnen worden uitgevoerd.

Zodra de bezitter zelf gebruik wil maken van zijn computer, wordt de pc automatisch weer 'los' gelaten. ,,Het enige wat iemand hoeft te doen, is een programma'tje op zijn computer downloaden, het AlmereGrid", stelt directeur Ad Emmen van stichting AlmereGrid. Ook is het nodig dat mensen hun computer laten aanstaan. Dit kost uiteraard stroom, maar hiermee wordt dan wel een goed doel gesteund.
Eerst wordt het systeem door een groep Almeerders getest. Belangstellenden kunnen hiervoor op 9 en 16 mei om 14.00 uur een informatiebijeenkomst bijwonen in het ALCA-pand op de hoek van de Redactiestraat en de Manuscriptstraat.
bron: AlmereVandaag