NEDERLANDS SOCIAAL FORUM

16 mei 2006

NEDERLANDS SOCIAAL FORUM

NEDERLANDS SOCIAAL FORUM: FESTIVAL VAN IDEALEN.

Komend weekend van 19 tot 21 mei 2006 staat Nijmegen in het teken van het Nederlands Sociaal Forum. Ruim tweehonderd maatschappelijke organisaties hebben de handen ineen geslagen en organiseren onder het motto 'een andere wereld is mogelijk' meer dan 150 workshops, een filmfestival, muzikale optredens en debatten op de campus.

Duizenden mensen nemen deel aan het Nederlands Sociaal Forum, deelnemers kunnen tijdens het weekend overnachten op een speciale Sociaal Forum camping.

Bekende sprekers en Zuco 103.

Tijdens het Nederlands Sociaal Forum zijn er in 35 zalen rondom het Erasmusplein op het universiteitsterrein in Nijmegen bijeenkomsten met meer dan driehonderd sprekers uit binnen- en buitenland.
Daaronder een aantal prominenten uit de andersglobaliseringsbeweging zoals de onafhankelijke presidentskandidaat Mustafa Barghouti uit Palestina en de bekende milieuactiviste Vandana Shiva uit India. Ook
Midden-Oosten correspondent Robert Fisk van The Independent komt naar Nijmegen.
Deelnemers uit Nederland zijn ondermeer Harry van Bommel (SP), Sylvia Borren (Oxfam-Novib), Agnes Jongerius (FNV), Frank Kohler (Milieudefensie), Cindy Pielstroom (Globalicious), Mohammed Rabbae (GL) en Diederik Samsom (PvdA). Verder is er een cultureel programma met een optreden van de populaire live-band Zuco 103.

Wereldwijde beweging.

Het Nederlands Sociaal Forum is een festival van idealen waar je kunt werken aan een andere globalisering waarbij mens en milieu boven winst gaan. Het is een open ontmoetingsplaats voor iedereen die wil opkomen voor een andere wereld zonder neoliberale globalisering, oorlog en uitsluiting. Het Nederlands Sociaal Forum is onderdeel van de wereldwijde andersglobaliseringsbeweging. Het eerste Wereld Sociaal Forum werd in 2001 voor het eerst in Brazilië gehouden. Aan het laatste Wereld Sociaal Forum deden meer dan honderdduizend deelnemers mee. Het is de tweede keer dat er in Nederland een Sociaal Forum georganiseerd wordt. De eerste vond plaats in 2004 in Amsterdam en trok ruim vierduizend deelnemers.

Kaarten voor het Nederlands Sociaal Forum kosten 5 euro per dag of 10 euro voor het hele weekend. Uit 10 plaatsen rijden ook bussen naar Nijmegen. Reserveren kan via Internet: http://www.sociaalforum.nl

-- COMITE VAN AANBEVELING Nederlands Sociaal Forum 2006: Samira Abbos (journalist) Hedy d'Ancona (oud-minister) Miriyam Aouragh (Samen tegen Racisme) Mohammed Benzakour (schrijver) Sylvia Borren (Oxfam Novib) Willem Bos (Comité Grondwet Nee) Tamira Combrink (studentengroep Damoclash) Wijnand Duyvendak (GL- Kamerlid uit de milieubeweging) Wouter van Eck (fractievoorzitter GL Nijmegen) Tuur Elzinga (Solidariteitsfonds XminY) Fred Gersteling (Platform Keer het Tij) Olivier Hoedeman (CEO) Agnes Jongerius (FNV) Frank Köhler (Milieudefensie) Piet van der Lende (Bijstandsbond) Eveline Lubbers (onderzoeksjournalist) Jonathan Mijs (LSVb) Abdou Menebhi (Emcemo) Mohammed Rabbae (Een land een samenleving) Lydia Rood (schrijfster) Diederik Samsom (PvdA-Kamerlid uit de milieubeweging) Ed van Thijn (oud-burgemeester Amsterdam) Mária van Veen (Nederlandse Woonbond) Elske ter Veld (oud-staatssecretaris) Patricia Veldhuis (Nijmeegs universiteitsblad Vox) Krista van Velzen (SP-Kamerlid uit de vredesbeweging) Stefan Verwer (Lokaalmondiaal)