Glasvezel alleen voor mensen met een dikke portemonnee?

17 maart 2006

Glasvezel alleen voor mensen met een dikke portemonnee?

Buurtcommissie 1314 is ontevreden met het glasvezelproject in de wijk. Het glasvezelproject is gestart in 2002. De gemeente Almere heeft geïnvesteerd in het glasvezelnetwerk en Unet levert de diensten over dit netwerk. De diensten zijn internet, televisie en telefonie. Het project loopt in de Staatsliedenwijk, de Noorderplassen en op een aantal industrieterreinen. Een van de grootste bezwaren is dat het abonnement veel te duur is. (59 Euro of meer)
De SP heeft in haar verkiezingsprogramma opgenomen dat belastingeld stoppen in glasvezelkabel niet zinvol is. Op dit moment is al 7 miljoen euro gespendeerd. Dat is meer dan 2000 euro per aansluiting! Het schijnt dat nog geen 10 % van de bewoners er gebruik van maakt.
Een wijze les voor de toekomst.

1314 teleurgesteld in glasvezelproject

Buurtcommissie 1314 is ontevreden met het glasvezelproject in de wijk. Het glasvezelproject is gestart in 2002. De gemeente Almere heeft geïnvesteerd in het glasvezelnetwerk en Unet levert de diensten over dit netwerk aan de klanten. De diensten zijn internet, televisie en telefonie. Het project loopt in de Staatsliedenwijk, de Noorderplassen en op een aantal industrieterreinen.

Donderdag 16 maart heeft Buurtcommissie 1314 in een vergadering van Unet en de Statencommissie Werk van de Provincie Flevoland uitgelegd waarom ze niet tevreden is met het glasvezelproject. De Buurtcommissie wil duidelijk maken aan de provincie dat Unet en de gemeente Almere bij het glasvezelproject geen sociaal gezicht hebben laten zien. Suzanne van Kampen, voorzitter van Buurtcommissie 1314: “De bewoners van de Staatsliedenwijk Oost zijn er niet op vooruit gegaan met de komst van het glasvezel. Buurtcommissie 1314 heeft aan de hele vergadering een muismat van hun buurtwebsite www.ffbuurten.nl uitgedeeld. Van Kampen: “Deze website en de muismat hebben we te danken aan Woningstichting GoedeStede. GoedeStede laat in tegenstelling tot het glasvezelproject wél een sociaal gezicht zien.”

Buurtcommissie 1314 vindt dat het glasvezel goedkoper moet worden. Erik,een kritisch lid van Buurtcommissie 1314: “Glasvezel is nu nog veel te duur. Het glasvezel is nu alleen voor de mensen met een goede portemonnee, sociaal zwakkeren tellen kennelijk niet mee. Ik snap niet waarom het dan gesubsidieerd moet worden door de gemeente. Het aantal bewoners in onze wijk dat nu een abonnement op Unet heeft is nog heel laag, het schijnt maar 5% te zijn. Dus 95% van de wijk maakt geen gebruik van het dure glasvezelnet.””

Ook vindt Buurtcommissie 1314 het jammer dat bewoners verplicht zijn om drie diensten tegelijk af te nemen: telefoon, internet en televisie. Sommige bewoners gebruiken een schotelantenne voor de televisie of gebruiken alleen een mobiele telefoon. Van Kampen voorzitter van Buurtcommissie 1314: “Telefoneren kan al gratis via de pc en internet, waarom moet je daar dan nog verplicht een abonnement voor afsluiten.”

In de telegraaf van vrijdag 27 januari 2006 stond te lezen dat Unet meer diensten wil gaan aanbieden. Tot op heden is hier voor de bewoners van de wijk niets van te merken, er zijn geen nieuwe diensten gekomen. In de Staatsliedenwijk wonen mensen van verschillende culturen, het televisieaanbod richt zich nog steeds met name op de Hollanders. Van Kampen: “Bij andere televisieaanbieders zijn speciale pakketen voor bijvoorbeeld Surinamers, Indiërs en Turken.”

Buurtcommissie 1314 heeft gevraagd of de prijs van het glasvezelabonnement van Unet omlaag kan. Unet heeft verteld dat zij niet van plan zijn de prijzen te verlagen. Unet heeft wel een voordeliger pakket, maar dan krijgt de klant een lagere internetsnelheid en een beperkt aantal televisiezenders. Van Kampen: “Het goedkope abonnement is niet interessant, waarom zou je langzaam internetten over het glasvezelnetwerk, dat is net alsof je de snelweg opgaat en maar 50 kilometer per uur gaat rijden. Waarvoor heb je dan een snelweg aangelegd.”

Buurtcommissie 1314 is geen tegenstander van snel internet. Van Kampen: “Met snel internet is heel veel mogelijk. Wij zouden dan ook graag zien dat iedereen hiervan gebruik kan maken.”

Wat vindt u van het glasvezelproject? Laat het weten via de reactiemogelijkheid op de website www.ffbuurten.nl of stuur een email naar Buurtcommissie 1314 via buurt1314@gmail.com

Buurcommissie 1314
www.ffbuurten.nl