Steunverklaringen? Alle dertig Fabeltastisch!

20 januari 2006

Steunverklaringen? Alle dertig Fabeltastisch!

Woensdag verzamelden zich een twintigtal SP leden en -sympathisanten in het gemeentehuis van Almere. Doel: samen ondersteuningsverklaringen laten ondertekenen. Ook donderdag en vrijdag hebben zich een aantal mensen op het stadhuis laten zien om hun steun te verklaren. Omdat onze lokale SP lijst bij voorgaande gemeenteraadsverkiezingen niet deelnam schrijft de kieswet voor dat minstens dertig kiezers verklaren dat ze de deelname van onze lijst met kandidaten ondersteunen.

Dat is dus ruimschoots gelukt!

Penningmeester Ed Naaktgeboren, die ook de formele kant van het verkiezingscircus bewaakt, toonde zich na afloop tevreden met het resultaat van deze actie. Er zijn dus ook nog verklaringen binnen gekomen van mensen die er woensdag niet bij konden zijn en dus op eigen houtje de balie Burgerzaken opzochten. Op het moment van publicatie van dit artikel heeft hij de benodigde dertig geldige ondersteuningsverklaringen op zak.

Maandag 23 januari aanstaande is het volgende spannende moment in het verkiezingscircus. De kieswet schrijft voor dat op die dag tussen 09:00 en 15:00 uur de deelname van partijen aan de gemeenteraadsverkiezingen formeel in werking wordt gesteld. Ed en zijn secondant hebben reeds een "proefoplevering" gedaan van de benodigde bescheiden, daarbij werden nog wat puntjes op de i gezet. Maandag aanstaande is dus de echte oplevering.

Dan volgt woensdag 25 januari alweer de volgende ontwikkeling: voor nieuw deelnemende partijen of groeperingen (dus ook voor de SP) wordt het lijstnummer per loting vastgesteld. De nummering begint bij dertien, want twaalf andere clubs die op zeven maart meedoen zijn niet nieuw en krijgen hun lijstnummer dus niet door loting.