Werkgroep veiligheid

28 september 2011

Werkgroep veiligheid

De SP neemt deel aan een verkennersgroep veiligheid. In deze verkennersgroep zitten tevens vertegenwoordigers van de fractie van de PvdA, PVV, GL en VVD. Het doel van de verkennersgroep is om te zoeken naar een weg tussen de beleidswerkelijkheid en de werkvloer werkelijkheid. Het speciale aandachtspunt betreft de jongerenoverlast.

Tijdens de de studiedagen op 15 en 16 september, konden raadsleden kennis maken met de diverse aspecten van de werkvloer.
Vertegenwoordigers van de jongerenwerkers, straatcoaches, jeugdagenten en toezichthouders namen de raadsleden op sleeptouw.
Het werd een leerzame avond, ondanks de afwezigheid van de vele hangjongeren. De volgende dag was er voldoende gelegenheid om in alle rust met de vier disciplines te spreken.

Als uitkomst van deze twee dagen was de constatering dat de toezichthouders wel een bijzonder opsporingsambtenaar opleiding hebben gevolgd, maar nog niet zijn beeidigd. Daardoor kan naar onze mening het instrument toezicht onvoldoende worden benut. Hierop hebben we samen met de PvdA schriftelijke vragen gesteld.

Uit de discussie bleek dat de versnippering van toezicht een zorgpunt is. Dit zal later op de agenda worden gezet door GL en de VVD.
Deze discussie zal later gevoerd gaan worden.

Marcel Hamminga
Fractie SP Almere