Bibliotheken blijven gewoon open

24 juni 2011

Bibliotheken blijven gewoon open

Gisteravond heeft de gemeenteraad unaniem een motie die de SP geïnitieerd heeft aangenomen. In deze motie word het college teruggestuurd naar de overlegtafel met de directie van de bibliotheek. Dit om nieuwe ideeën te vormen over de invoering van grote bezuinigingen. Daarnaast zorgt de motie ervoor dat de sluiting van de filialen in Almere Haven en Almere Buiten niet meer als optie wordt gezien.

De SP vond het nodig om dit in een motie te zetten, omdat de directeur van de bibliotheek steeds heeft beweerd dat sluiting de enige optie was. “Deze dreigementen hebben onze partij steeds tegen de borst gestuit omdat hier een hoop onnodige onrust bij Almeerders is gezaaid.” Aldus Peter Duvekot van de SP in Almere. “Ouderen en kinderen zijn bijvoorbeeld doelgroepen die veel gebruik maken van de filialen in de twee stadsdelen en naar deze groepen is gecommuniceerd dat sluiten de enige optie is geweest om tegemoet te komen aan de bezuinigingen. Het angst zaaien over de ruggen van Almeerders blijkt achteraf loos alarm geweest te zijn. Dit nemen we de directie van de bibliotheek zeer kwalijk.”

De meest recente plannen zijn nu de openingstijden van de centrale vestiging in Almere Stad in te korten om te kunnen voldoen aan de bezuinigingsopgave. “Wat eerst onbespreekbaar leek, lijkt nu in heel korte tijd op magische wijze toch ineens mogelijk. Wie weet wat de directie over een week of twee nog meer voor voorstellen uit haar hoge hoed kan toveren,” volgens Duvekot. “Deze uitdaging ligt nu voor aan het college die hier een raadsbrede motie voor heeft meegekregen. Feit is in elk geval dat de angst dat de bibliotheken in Almere Haven en Almere Buiten dicht zouden moeten weggenomen is. Dit is voor ons het belangrijkste.”