Bedroevend lage score voor Almere bij de Thuiszorg.

17 februari 2014

Bedroevend lage score voor Almere bij de Thuiszorg.

Uit een onderzoek dat de vakbond ABVAKABO,  bij 50 grootste gemeenten heeft uitgevoerd, over de thuiszorg, blijkt  Almere de dubieuze eer te hebben bij de  drie slechtste  presterende  gemeenten van Nederland te horen.  Dit wordt  vooral veroorzaakt door de belachelijk lage tarieven die in Almere worden betaald voor Huishoudelijk Hulp. (HH1 en HH2)

In Groningen wordt bijvoorbeeld een tarief gerekend van   21.76 in Almere van 18.66 voor HH1
De oproep van de SP van een half jaar geleden om eerlijke tarieven te bereken voor de Huishoudelijke hulp, waren dus absoluut terecht en zo gek nog niet!  De SP stelde toen tarieven voor vergelijkbaar met wat ze in Groningen blijkbaar wel kunnen (en willen!) betalen. Overigens zijn die tarieven die hier genoemd worden all-in Bruto tarieven; de mensen die de zorg uitvoeren houden er nog geen 10 euro per uur aan over!

Wethouder Ineke Smidt ( PvdA)  gaf toentertijd  ter verdediging aan , dat elke euro meer,  een gat in de begroting zou schieten van een miljoen.
Maar hoe doen ze dat dan in Groningen? Hebben ze dar kippen met gouden eieren of boeren met gouden aardappelen?
Het zijn natuurlijk gewoon politieke keuzes. En in Almere kiezen we liever voor een reservering van 10 miljoen voor bijvoorbeeld een Floriade of een ander prestigeproject.

Het Almeerse College van burgemeesters en wethouders is natuurlijk vrijwel een kopie van de landelijke Regering  (VVD Plus PvdA , met gedoogsteun  van D66 en CU ) een voert een  net zo asociaal beleid als de landelijk overheid.

Nou College in Almere en wethouder Ineke Smidt , gefeliciteerd met deze dubieuze eer om bij de  drie slechtst scorende gemeenten  van Nederland te horen!

Het kan in Groningen…Maar het kan dus niet in Almere!

Zie ook onderstaande stukken (aanklikken om link te activeren)

Rapport ABVAKABO.

Amendement SP tarieven thuiszorg.