Fastfood

28 januari 2013

Fastfood

Op 2-2-2012 heeft de SP-fractie dit onderwerp voor het eerst op de agenda gezet. Tijdens de bespreking van dit onderwerp had wethouder Peeters de volgende toezegging gedaan: Het college gaat onderzoeken wat de noodzaak is en de mogelijkheden zijn van een afstandscriterium voor mobiele frietkramen bij VO scholen in het straathandelbeleid. De uitkomsten worden via een raadsbrief aan de raad kenbaar gemaakt”. De deadline van deze toezegging stond op juli 2012. Helaas hebben wij dit onderwerp nog eens moeten agenderen omdat tot oktober 2012 het college niks had teruggekoppeld.  De raad heeft onlangs pas (bijna een jaar later!) een brief over dit onderzoek ontvangen.

In deze brief kondigt het collega aan dat het instellen van een afstandscriterium voor de mobiele frietkramen wel mogelijk is maar het geen geschikt middel vindt om het probleem te bestrijden. Het college wil in de eerste helft van 2013 een gezondheidsnota ontwikkelen en deze nota aan de raad voorleggen.

De SP-fractie heeft op 2 februari 2012 2 vragen gesteld:

1. Kunnen we wat doen aan de mobiele frietkramen vlak bij scholen via een afstandscriterium

2. Kunnen we beleid maken om bij actualisering van bestemmingsplannen en nieuwe bestemmingsplannen, het afstandscriterium ook te hanteren voor cafetaria e.d (bijv. sterfhuisconstructie bestaande situaties en voorkomen nieuwe vestigingen).

Het college heeft toen vervolgens toegezegd alleen punt 1 te onderzoeken, omdat het tweede punt complex was.

Even een stukje uit het antwoord van het college:

Het is mogelijk om een afstandscriterium op te nemen voor mobiele frietkramen in een

standplaatsenbeleid. Echter, hiermee bestrijkt de gemeente slechts een heel klein deel

van het grote palet van aanbieders en ondernemers van voedselproducten. Voorbeelden

zijn: schoolkantines, supermarkten, cafetaria’s, snackbar gekoppeld aan supermarkt, en

dergelijke. Maar ook standplaatshouders die producten zoals loempia’s, gebakken vis en

oliebollen verkopen. Het instellen van een afstandseis voor deze kleine beroepsgroep

verhoudt zich niet met het gelijkheidsbeginsel. Verder past het instellen van een

afstandseis niet binnen ons streven naar deregulering en het wijzen van de burgers op

hun eigen verantwoordelijkheden.

Nu na bijna een jaar komt de gemeente dus met het slappe excuus dat men alleen het hanteren van een afstandscriterium voor mobiele frietkramen oneerlijk vindt tegenover cafetaria e.d. Ja dank je de koekoek: eerst zeggen dat je alleen punt 1 wilt oppakken en daarna zeggen dat je dit deze ene vraag niet wilt beantwoorden,omdat een bredere vraagstelling nodig is.… Dan hadden ze gelijk het tweede punt ook moeten oppakken! En over zo’n antwoord meer dan een jaar doen is gewoon buiten alle proporties: u en ik hadden dit antwoord bij wijze van spreken binnen een week kunnen geven. En de kul om te denken dat we alleen letterlijk “friet”kramen bedoelden: duidelijk is toegelicht tijdens de bespreking dat het gaat om ongezonde hap: of dit nu loempia’s of oliebollen, Bara’s of friet is maakt daarbij niet uit.

En dan het beginsel “wijzen van burgers op hun eigen verantwoordelijkheid”. Tja dat doen we duidelijk met het afstandsbeginsel voor koffieshops en zo zijn er vast nog meer voorbeelden te geven. Nee, dit college  verschuilt zich alleen achter dit argument als het hen uitkomt. Niks geen streven, niks geen beleid, wederom loze woorden op een blanco stuk papier.

De gemeente zegt nu toe over een half jaar (!) met een integraal beleidskader voor gezondheid te komen. Een prachtig streven, maar het gaat om actie. Liever een kleine stap nu dan geen stap omdat er alleen over gepalaverd wordt.

De SP-fractie blijft voorlopig bij haar standpunt voor wat betreft het instellen van een afstandscriterium voor mobiele “friet”kramen. Wij vinden nog steeds dat alle beetjes die tot een gezond eetpatroon kunnen leiden bij onze jeugd het proberen waard zijn.

Ondertussen  kijken vol belangstelling naar de inhoud van de nieuwe gezondheidsnota. Zou deze wel op tijd komen?